Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/38110
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.creator | Cláudia Cardoso Mesquita | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2021-09-21T18:41:58Z | - |
dc.date.available | 2021-09-21T18:41:58Z | - |
dc.date.issued | 2016 | - |
dc.citation.issue | 31 | pt_BR |
dc.citation.spage | 54 | pt_BR |
dc.citation.epage | 65 | pt_BR |
dc.identifier.doi | http://dx.doi.org/10.1590/1982-25542016124255 | pt_BR |
dc.identifier.issn | 1982-2553 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/38110 | - |
dc.description.abstract | Eduardo Coutinho’s contemporary cinema is marked by the interview as a dramatic form, as well as the register of the ongoing encounter between the director and his interviewees. However, this “art of the present”, as called by Consuelo Lins, implies a rarer, denser history-writing project. This paper explores this dimension of his work by comparing two films that are 20 years apart in their making: Twenty years later (1984) and Metalworkers (2004). Their similarities and differences allow us to note, between past and present, mutual insights that Coutinho’s diachronic gesture brings about, which hypothetically constitutes “the present as history”. | pt_BR |
dc.description.resumo | A cinematografia contemporânea de Eduardo Coutinho é marcada pela centralidade da entrevista como forma dramática e pelo registro do encontro presente entre o diretor e os sujeitos filmados. “Arte do presente”, na expressão de Consuelo Lins (2002), esse cinema abriga, entretanto, um projeto mais raro, mas muito denso, de escrita da história. Propomos investigá-lo a partir do cotejo entre dois documentários separados por 20 anos – Cabra marcado para morrer (1984) e Peões (2004). Eles nos permitem, em suas semelhanças e diferenças, observar as iluminações recíprocas (entre passado e presente) ensejadas pela diacronia de Coutinho, que em nossa hipótese elabora “o presente como história” (YSHAGPOUR, 2000, p. 110). | pt_BR |
dc.format.mimetype | pt_BR | |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | FAF - DEPARTAMENTO DE COMUNICAÇÃO SOCIAL | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.relation.ispartof | Galáxia (São Paulo) | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Eduardo Coutinho | pt_BR |
dc.subject | Cinema documentário | pt_BR |
dc.subject | História | pt_BR |
dc.subject | Cabra marcado para morrer | pt_BR |
dc.subject | Peões | pt_BR |
dc.subject.other | Coutinho, Eduardo, 1933-2014 | pt_BR |
dc.subject.other | Documentário (Cinema) Brasil | pt_BR |
dc.subject.other | História | pt_BR |
dc.subject.other | Cinema e história | pt_BR |
dc.title | Entre agora e outrora: a escrita da história no cinema de Eduardo Coutinho | pt_BR |
dc.title.alternative | Between now and yore: the history-writing in Eduardo Coutinho’s cinema | pt_BR |
dc.type | Artigo de Periódico | pt_BR |
dc.url.externa | https://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/24255 | pt_BR |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
claudiaEntreAgora.pdf | 1.65 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.