Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/38110
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorCláudia Cardoso Mesquitapt_BR
dc.date.accessioned2021-09-21T18:41:58Z-
dc.date.available2021-09-21T18:41:58Z-
dc.date.issued2016-
dc.citation.issue31pt_BR
dc.citation.spage54pt_BR
dc.citation.epage65pt_BR
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.1590/1982-25542016124255pt_BR
dc.identifier.issn1982-2553pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/38110-
dc.description.abstractEduardo Coutinho’s contemporary cinema is marked by the interview as a dramatic form, as well as the register of the ongoing encounter between the director and his interviewees. However, this “art of the present”, as called by Consuelo Lins, implies a rarer, denser history-writing project. This paper explores this dimension of his work by comparing two films that are 20 years apart in their making: Twenty years later (1984) and Metalworkers (2004). Their similarities and differences allow us to note, between past and present, mutual insights that Coutinho’s diachronic gesture brings about, which hypothetically constitutes “the present as history”.pt_BR
dc.description.resumoA cinematografia contemporânea de Eduardo Coutinho é marcada pela centralidade da entrevista como forma dramática e pelo registro do encontro presente entre o diretor e os sujeitos filmados. “Arte do presente”, na expressão de Consuelo Lins (2002), esse cinema abriga, entretanto, um projeto mais raro, mas muito denso, de escrita da história. Propomos investigá-lo a partir do cotejo entre dois documentários separados por 20 anos – Cabra marcado para morrer (1984) e Peões (2004). Eles nos permitem, em suas semelhanças e diferenças, observar as iluminações recíprocas (entre passado e presente) ensejadas pela diacronia de Coutinho, que em nossa hipótese elabora “o presente como história” (YSHAGPOUR, 2000, p. 110).pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAF - DEPARTAMENTO DE COMUNICAÇÃO SOCIALpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofGaláxia (São Paulo)pt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEduardo Coutinhopt_BR
dc.subjectCinema documentáriopt_BR
dc.subjectHistóriapt_BR
dc.subjectCabra marcado para morrerpt_BR
dc.subjectPeõespt_BR
dc.subject.otherCoutinho, Eduardo, 1933-2014pt_BR
dc.subject.otherDocumentário (Cinema) Brasilpt_BR
dc.subject.otherHistóriapt_BR
dc.subject.otherCinema e históriapt_BR
dc.titleEntre agora e outrora: a escrita da história no cinema de Eduardo Coutinhopt_BR
dc.title.alternativeBetween now and yore: the history-writing in Eduardo Coutinho’s cinemapt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/24255pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
claudiaEntreAgora.pdf1.65 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.