Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/38130
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.creator | Renarde Freire Nobre | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2021-09-22T13:29:18Z | - |
dc.date.available | 2021-09-22T13:29:18Z | - |
dc.date.issued | 2018 | - |
dc.citation.volume | 41 | pt_BR |
dc.citation.issue | 3 | pt_BR |
dc.citation.spage | 57 | pt_BR |
dc.citation.epage | 78 | pt_BR |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.1590/0101-3173.2018.v41n3.04.p57 | pt_BR |
dc.identifier.issn | 1980-539X | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/38130 | - |
dc.description.abstract | This article begins by distinguishing poetry from philosophy on the basis of the special relationship that the former has with the written word. The focus then shifts to the thinking of Friedrich Nietzsche (1844-1900), and it is argued that in his writings one finds the construction of an unconventional philosophy in part because of the ideas expounded by the author, but also and especially because of its intimate relationship with poetic art, evident in the stylization of thought. It is further argued that Nietzsche’s semantic transgression – his famous “transvaluation of values” – can not be properly understood without stylistic transgression. Finally, Nietzsche’s aphoristic language is presented as his “art of style” par excellence. | pt_BR |
dc.description.resumo | O artigo inicia-se com uma distinção entre poesia e filosofia, a partir do destaque da relação especial que a primeira mantém com a palavra. O enfoque desloca-se para o pensamento de Friedrich Nietzsche (1844-1900), argumentando haver, em seus escritos, a construção de uma filosofia nada convencional, em parte por conta do estatuto das ideias expostas, mas também e sobremaneira pela relação íntima com a arte poética, o que se faz evidente pela estilização do pensamento. A hipótese principal é de que não se pode bem compreender a transgressão semântica operada por Nietzsche – sua famosa “transvaloração dos valores” – sem que se considere a transgressão estilística. Por fim, a linguagem aforismática utilizada por Nietzsche é apresentada como a sua “arte do estilo” por excelência. | pt_BR |
dc.format.mimetype | pt_BR | |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | FAF - DEPARTAMENTO DE SOCIOLOGIA | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.relation.ispartof | Transformação | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Nietzsche | pt_BR |
dc.subject | Escrita | pt_BR |
dc.subject | Poesia | pt_BR |
dc.subject | Aforismos | pt_BR |
dc.subject | Filosofia | pt_BR |
dc.subject.other | Nietzsche, Friedrich Wilhelm, 1844-1900 | pt_BR |
dc.subject.other | Poesia | pt_BR |
dc.subject.other | Filosofia | pt_BR |
dc.subject.other | Aforismos e apotegmas | pt_BR |
dc.title | Nietzsche e a escrita artística do pensamento | pt_BR |
dc.title.alternative | Nietzsche and the artistic writing of thought | pt_BR |
dc.type | Artigo de Periódico | pt_BR |
dc.url.externa | https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/transformacao/article/view/5833 | pt_BR |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
renardeNietzscheEscrita.pdf | 3.01 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.