Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/38193
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorLuciana de Oliveira Silvapt_BR
dc.date.accessioned2021-09-29T18:36:44Z-
dc.date.available2021-09-29T18:36:44Z-
dc.date.issued2016-
dc.citation.volume69pt_BR
dc.citation.issue1pt_BR
dc.citation.spage127pt_BR
dc.citation.epage140pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.5007/2175-8026.2016v69n1p127pt_BR
dc.identifier.issn2175-8026pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/38193-
dc.description.abstractThis paper, a fragment of a doctorate research, aims at investigate possibilities for building collaborative approaches to / from the virtual environment, contributing to the development of teacher in training technological competence as well as the functionality of this space as a locus of reflection among teachers in training and as an educational resource for the supervised training. Complexity Theory guides the investigation, together with the concept of Digital Competence (KRUMSVIK, 2008, 2011). The study has a qualitative nature, adopting the virtual ethnography principles (HINE, 2000). Data collected from online interactions among ten pre-service teachers in a course at FALE/UFMG, from the researcher’s notes and from a questionnaire show, among other things, that the virtual learning environment has the necessary basis for knowledge construction, creating good space for interaction, collective construction and reflection.pt_BR
dc.description.resumoEste recorte de uma pesquisa de doutorado tem como objetivo geral investigar possibilidades de construção de abordagens colaborativas no/do meio virtual, contribuindo para o desenvolvimento da competência tecnológica do professor em formação, bem como a funcionalidade desse espaço como um locus de reflexão dialogada entre professores em formação e como recurso pedagógico na realização do estágio supervisionado. A Teoria da Complexidade é adotada para análise dos dados, complementada pelo conceito de competência tecnológica (KRUMSVIK, 2008, 2011). Trata-se de uma pesquisa de natureza qualitativa e de orientação etnográfica virtual (HINE, 2000). Os dados obtidos por meio das interações online entre dez professores em formação na FALE/UFMG, pelas notas de campo da pesquisadora e por um questionário revelam, dentre outras coisas, que o AVA apresenta as bases necessárias para que ele possa ser considerado um ambiente bem-sucedido de construção do conhecimento, favorecendo a interação, a construção coletiva e a reflexão.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFALE - FACULDADE DE LETRASpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofIlha do Desterro : a journal of english language, literatures in english and cultural studiespt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectCompetência tecnológicapt_BR
dc.subjectFormação de professorespt_BR
dc.subjectEtnograia Virtualpt_BR
dc.subjectTeoria da Complexidadept_BR
dc.subject.otherAmbientes virtuais compartilhadospt_BR
dc.subject.otherInternet na educaçãopt_BR
dc.subject.otherTecnologia educacionalpt_BR
dc.subject.otherAprendizagempt_BR
dc.subject.otherComplexidade (Filosofia)pt_BR
dc.subject.otherProfessores - Formaçãopt_BR
dc.titleCompetência tecnológica em foco: a prática de ensino com apoio de ambientes virtuaispt_BR
dc.title.alternativeFocus on digital competence: teaching practice with virtual environment supportpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/desterro/article/view/2175-8026.2016v69n1p127pt_BR
dc.identifier.orcidhttp://orcid.org/0000-0001-8109-2389pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Competência tecnológica em foco: a prática de ensino com apoio de ambientes virtuais.pdf333.39 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.