Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/38225
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorMárcia Almadapt_BR
dc.date.accessioned2021-09-30T23:48:02Z-
dc.date.available2021-09-30T23:48:02Z-
dc.date.issued2016-
dc.citation.volume2pt_BR
dc.citation.issue1pt_BR
dc.citation.spage30pt_BR
dc.citation.epage43pt_BR
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.17074/lh.v2i1.315pt_BR
dc.identifier.issn23596910pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/38225-
dc.description.abstractThis paper aims to study a group of 32 documents\receipts signed by the sculptor Antônio Francisco Lisboa, best known as “Aleijadinho”. Taking History of Written Culture approach, these documents are perceived as materials records of written practices in the Captaincy of Minas Gerais at the end of the 18th century. From formal and material analyses, they are understood as materialized signals of the artist’s life and critically related to his biography, as it is known today. It also aims to give a small contribution to the long and difficult work that is to identify the artist’s source of knowledge and the various skills he had applied in his artwork, as well as to understand who he was in relation to the culture of his time.pt_BR
dc.description.resumoNeste artigo será estudado um conjunto de 32 recibos assinados pelo escultor/entalhador Antônio Francisco Lisboa, o Aleijadinho, sob a perspectiva da História da Cultura Escrita, integrando-os à dimensão de registros materiais das práticas da escrita na Capitania de Minas Gerais em fins do século XVIII. A partir de análises formais e materiais, estes documentos são percebidos como sinais materializados da trajetória de vida do artista e relacionados criticamente ao que se conhece atualmente sobre sua biografia, resultando em uma pequena colaboração para o longo trabalho de identificação dos conhecimentos adquiridos e aplicados por este sujeito e da forma como participou da(s) cultura(s) de sua época.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEBA - DEPARTAMENTO DE ARTES PLÁSTICASpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofLaborhistóricopt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectAntônio Francisco Lisboapt_BR
dc.subjectCultura escritapt_BR
dc.subjectHistóriapt_BR
dc.subjectMinas Geraispt_BR
dc.subjectSéculo XVIIIpt_BR
dc.subject.otherAleijadinho, 1730-1814pt_BR
dc.subject.otherEscritapt_BR
dc.subject.otherEscrita e artept_BR
dc.subject.otherMinas Gerais - Séc. XVIIIpt_BR
dc.title"E para verdade passo este de minha letra e sinal": uma breve análise sobre cultura escrita e os recibos assinados por Antônio Francisco Lisboa, o Aleijadinho (1772-1802)pt_BR
dc.title.alternativeAntônio Francisco Lisboa, o Aleijadinho: a brief analysis on the artist´s handwriting and written culture in the late 18th century, Minas Geraispt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://revistas.ufrj.br/index.php/lh/article/view/4806pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-9046-9229pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
E para verdade passo este de minha letra e sinal.pdf1.42 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.