Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/38228
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Evandro José Lemos da Cunhapt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/4786927139430779pt_BR
dc.contributor.advisor-co1Roberta Oliveira Veigapt_BR
dc.contributor.referee1Cláudia Cardoso Mesquitapt_BR
dc.contributor.referee2Consuelo da Luz Linspt_BR
dc.creatorRafael de Souza Barbosapt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/9990913116863049pt_BR
dc.date.accessioned2021-10-01T01:04:25Z-
dc.date.available2021-10-01T01:04:25Z-
dc.date.issued2020-11-19-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/38228-
dc.description.abstractWhen investigating the past in the present, we seek to examine how archival images in Santiago (2006) and In the intense now (2017) interpose temporal layers that open up to a mnemonic policy that is, at the same time, personal, political and social. The purpose of this dissertation is to set a comparison between the two films, establishing their interlocutions, their approximations, but also their distancing. We understand that this meeting is an invitation to reflect on the images in their pragmatic, but also archaeological form. In reviewing the archives, familiar or public, Salles exercises the role of a ragpicker as one who seeks to extract the nature of the material, a nod to the essay through a metanarrative process (an inflection on the itself method). We seek, from this, to examine how this essayistic gesture transits between a writing that goes from the self-trace, in which the director-character builds the “self” through the image, often in an unintentional, non-consented way, mediated by the registration of a second person; to self-performance, an “autobiography”, an intervention by the subject in the documentary.pt_BR
dc.description.resumoAo indagar o passado no presente, buscamos examinar como as imagens de arquivo em Santiago (2006) e No intenso agora (2017) interpõem camadas temporais que se abrem para uma política mnemônica que é tanto de cunho pessoal quanto político e social. A proposta desta dissertação funda-se no cotejo entre os dois filmes, estabelecendo suas interlocuções, suas aproximações, mas também seus distanciamentos. Entendemos que esse encontro é um convite à reflexão sobre as imagens em sua forma pragmática, mas também arqueológica. Ao revirar os arquivos, sejam eles familiares ou públicos, Salles exercita a função de trapeiro como quem busca extrair a natureza do material, um aceno ao ensaio por meio de um processo metanarrativo (uma inflexão sobre o próprio método). Buscamos, a partir disso, examinar como esse gesto ensaístico transita entre uma escrita que vai do eu-traço, no qual o realizador-personagem constrói o “eu” pela imagem muitas vezes de maneira não deliberada, não consentida, ou mediada pelo registro de uma segunda pessoa; ao eu-performance, uma “autobiograficção”, uma intervenção do sujeito no documentário.pt_BR
dc.description.sponsorshipCAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEBA - ESCOLA DE BELAS ARTESpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Artespt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Restritopt_BR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/*
dc.subjectDocumentário contemporâneopt_BR
dc.subjectFilme-ensaiopt_BR
dc.subjectImagem de arquivopt_BR
dc.subjectMetanarrativapt_BR
dc.subjectEscrita de sipt_BR
dc.subjectJoão Moreira Sallespt_BR
dc.subject.otherSalles, João Moreirapt_BR
dc.subject.otherDocumentário (Cinema)pt_BR
dc.subject.otherArquivospt_BR
dc.subject.otherMemória na artept_BR
dc.subject.otherPercepçãopt_BR
dc.subject.otherIdentidade (Psicologia) na artept_BR
dc.subject.otherImagem (Filosofia)pt_BR
dc.titleA escrita de si e as expressões do "eu" em Santiago e No intenso agora: uma arqueologia das imagenspt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
dc.description.embargo2023-05-19-
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-5070-512Xpt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons