Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/38250
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Filipe Santos Fernandespt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/4570287460267064pt_BR
dc.contributor.referee1Carolina Tamayo Osoriopt_BR
dc.contributor.referee2Diego Matos Pintopt_BR
dc.contributor.referee3Sônia Maria Claretopt_BR
dc.contributor.referee4Carolina do Socorro Antunes Santospt_BR
dc.contributor.referee5Vanessa Sena Tomazpt_BR
dc.creatorRafael Antunes Machadopt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/0386463322601077pt_BR
dc.date.accessioned2021-10-04T14:24:48Z-
dc.date.available2021-10-04T14:24:48Z-
dc.date.issued2021-03-12-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/38250-
dc.description.abstractDon't tell Rafa that I dared to write this here. It is going to be our secret. You might be wondering who is writing. No, it's not Filipe. Later, you will find out. I wanted to do this here in Rafael's place because he tends to digress too much and, as this is a summary, I need to be assertive. Well, where to start? Maybe by saying that here you will notice flows of memories and experiences that affected the dynamics between professor, researcher, field and Academy, who knows? By the way, the title of this dissertation already brings some uncertainties. Such commotions erupt from a desire that is consolidated in Rafa to revisit his practice as a Mathematics teacher. Improve it? Based on which reference? Modify it? Sensitize it perhaps? Or sensitize him? What he didn't know, however, is that his path in the master's and in writing would reconfigure his trajectory crossed by the sparks of Modernity and Ethnomathematics together with decoloniality. What will you find in this research? Questions and concerns, including how decoloniality helps to understand this notion of mathematics, as something indefinite. Will there be signs of paths followed or to be followed? Will there be clues? No, but polyphony echoed through Rafael by the voices of six clay craftswomen from the communities of Campo Buriti and Campo Alegre, in the municipality of Turmalina, Vale do Jequitinhonha, Minas Gerais, Brazil and by the voices of researchers who contribute to the frontiers of Education Mathematics and Ethnomathematics become increasingly fluid, porous, changeable. Added to polyphony, spaces for those who read... spaces to wander, inhabit, build, (re)configure. How are the questions and experiences methodologically articulated? Starting from the researcher's senses, a methodology between questions, between affectations, emphasizing the experience as an essential spark in this research process. Results? Well... it will depend on the openings of each and every one who reads this. If questions appear as results, the following pages will be full of discoveries!pt_BR
dc.description.resumoNão contem ao Rafa que eu me atrevi a escrever isso aqui. Fica sendo segredo nosso. Vocês devem estar se perguntando quem está escrevendo. Não, não é o Filipe. Mais adiante, descobrirão. Quis fazer isso aqui no lugar do Rafael porque ele costuma divagar demais e, como aqui é um resumo, preciso ser assertiva. Bom, por onde começar? Talvez dizendo que aqui perceberão fluxos de memórias, vivências e experiências que afetaram dinâmicas entre professor, pesquisador, campo e Academia, quem sabe? Aliás, o título desta dissertação já traz algumas incertezas. Tais comoções eclodem a partir de um desejo que se consolida no Rafa em revisitar a sua prática enquanto professor de Matemática. Melhorá-la? Com base em qual referência? Modificá-la? Sensibilizá-la, talvez? Ou sensibilizá-lo? O que ele não sabia, entretanto, é que o seu percurso no mestrado e na escrita reconfiguraria sua trajetória atravessada por fagulhas da Modernidade e da Etnomatemática junto à decolonialidade. Que encontrarão nesta pesquisa? Perguntas e inquietações, dentre elas de que forma a decolonialidade ajuda a compreender essa noção de uma matemática, com artigo indefinido mesmo. Haverá sinalização de caminhos seguidos ou a seguir? Haverá pistas? Não, mas polifonia ecoada através do Rafael pelas vozes de seis artesãs do barro das comunidades de Campo Buriti e Campo Alegre, no município de Turmalina, Vale do Jequitinhonha, Minas Gerais, Brasil e pelas vozes de pesquisadores que contribuem para que as fronteiras da Educação Matemática e da Etnomatemática se tornem, cada vez mais, fluidas, porosas, mutáveis. Somada à polifonia, espaços para quem lê... espaços a vagar, a habitar, a construir, a (re)configurar. Como as perguntas e as vivências se articulam metodologicamente? Partindo dos sentidos do pesquisador, uma metodologia entre perguntas, entre afetamentos, ressaltando a experiência como fagulha essencial neste processo de pesquisa. Resultados? Olha... aqui dependerá das aberturas de cada uma e cada um que lê. Se perguntas constarem como resultados, as páginas seguintes estarão repletas de descobertas!pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Educação - Conhecimento e Inclusão Socialpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectArtesãspt_BR
dc.subjectExperiênciapt_BR
dc.subjectDecolonialidadept_BR
dc.subjectModernidadept_BR
dc.subjectEtnomatemáticapt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherEtnomatemáticapt_BR
dc.subject.otherMatemática - Estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherArtesãospt_BR
dc.subject.otherArtesanato - Aspectos sociaispt_BR
dc.subject.otherArtesanato - Aspectos educacionaispt_BR
dc.subject.otherModernidadept_BR
dc.subject.otherDescolonizaçãopt_BR
dc.subject.otherJequitinhonha, Rio (MG e BA) - Educaçãopt_BR
dc.title"A gente tem a experiência do barro" : entre Artesãs, Joana, Rafaéis e (quem sabe?) uma etnomatemática junto à decolonialidadept_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Dissertação_Finalizada_V2_Rafael Antunes Machado (2).pdf6.13 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.