Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/38306
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorMaria do Carmo de Freitas Venerosopt_BR
dc.date.accessioned2021-10-06T16:03:50Z-
dc.date.available2021-10-06T16:03:50Z-
dc.date.issued2017-
dc.citation.volume22pt_BR
dc.citation.issuen. esp.pt_BR
dc.citation.spage185pt_BR
dc.citation.epage198pt_BR
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.1590/1981-5344/3240pt_BR
dc.identifier.issn19815344pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/38306-
dc.description.abstractThis work establishes dialogues and cross-referencing between artists’ books, such as the Visual Encyclopaedia, started in 1974 by Wlademir Dias-Pino, the Encyclopédie of Diderot and d’Alembert and the Encyclopedia, Contemporary Art in the World, with www.google.com/language_tools (2010), by Jean-Benoît Lallemand. While the Visual Encyclopaedia and the Encyclopedie are works with utopian characteristics, which seek encyclopedic knowledge tending towards universal knowledge, the Encyclopedia, Contemporary Art in the World questions the possibility of apprehending total or universal knowledge. From the approximation of the works analyzed, it can be seen that encyclopedism is a current theme, which runs through art and culture, and in some cases the principles of the "total knowledge" of the Encyclopedie are reinforced and in other cases this possibility of a universal knowledge is contested or subverted, for, despite the ease of access to information in the present time, it is often not absolute, depending on the context in which it is received.pt_BR
dc.description.resumoNeste trabalho são estabelecidos diálogos e cruzamentos entre a Enciclopédia visual, iniciada em 1974 por Wlademir Dias-Pino, a Encyclopédie (1751-1772), de Diderot e d’Alembert, e a Encyclopedia, Contemporary Art in the World, with www.google.com/ language_tools (2010), de Jean-Benoît Lallemand. Enquanto a Enciclopédia visual e a Encyclopédie são obras com características utópicas, que buscam o conhecimento enciclopédico tendendo para um conhecimento universal, a Encyclopedia, Contemporary Art in the World questiona a possibilidade de apreensão do conhecimento total ou universal. A partir da aproximação entre as obras analisadas, nota-se que o enciclopedismo é um tema atual, que perpassa a arte e a cultura, e que em alguns casos são reforçados os princípios do “conhecimento total” da Encyclopédie, enquanto em outros casos essa possibilidade de um saber universal é contestada ou subvertida, pois, apesar da facilidade de acesso à informação na época atual, muitas vezes ela não é absoluta, dependendo do contexto em que é recebida.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEBA - DEPARTAMENTO DE ARTES PLÁSTICASpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofPerspectivas em Ciência da Informaçãopt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectLivro de artistapt_BR
dc.subjectLivro raropt_BR
dc.subjectEnciclopedismopt_BR
dc.subjectConhecimento universalpt_BR
dc.subjectEnciclopédiapt_BR
dc.subject.otherLivros artísticospt_BR
dc.subject.otherLivros de artistas - Enciclopédiaspt_BR
dc.subject.otherLivros rarospt_BR
dc.subject.otherLivros raros - Enciclopédiaspt_BR
dc.subject.otherEnciclopédias e dicionáriospt_BR
dc.titleLivros de artista e livros raros: aproximaçõespt_BR
dc.title.alternativeArtist’s books and rare books: approximationspt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/22263/17880pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-2851-9392pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Livros de artista e livros raros aproximações.pdf989.31 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.