Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/38319
Type: Dissertação
Title: Inhotim, em busca da Babel perdida: espetáculo e fantasia em arte contemporânea
Other Titles: Inhotim, in search of lost Babel: spectacle and fantasy in contemporary art
Inhotim, à la recherche d’une Babel perdue: spectacle et fantaisie dans l’art contemporain
Authors: Luciana Garcia Soares Waisberg
First Advisor: Maria Angelica Melendi de Biasizzo
First Referee: Julia Maia Rebouças
Second Referee: Melissa Etelvina Oliveira Rocha
Abstract: Tendo em vista o mapeamento da estrutura institucional de Inhotim, considerado o maior museu a céu aberto do mundo, localizado em Brumadinho (MG), o presente trabalho analisa e discute a arquitetura como star system, isto é, como sistema financiado por órgãos governamentais e grandes corporações que utilizam do estrelato de arquitetos e suas respectivas produções arquitetônicas como ferramenta de propaganda institucional e sua consequente inserção no atual panorama cultural, socioeconômico mundial. Também analisa a experiência contraditória no museu contemporâneo, bem como os aspectos da indústria cultural contemporânea e autonomia da arte e a mercadoria como espetáculo. Num segundo momento, é examinado o deslocamento da obra de arte da sala de exposição tradicional para uma arquitetura personalizada, de maneira a observar de que modo isso altera e ressignifica a experiência estética da obra, bem como sugere um novo lugar de culto a ela. Para tanto, serão objetos de estudo alguns pavilhões de Inhotim. Como conclusão, busca-se lançar luz sobre essa reinvenção dos modos de sentir, viver, escrever, ver, fazer em arquitetura e arte contemporânea proposta em Inhotim, contribuindo para reflexões e proposições sobre as práticas espaciais da arte contemporânea.
Abstract: In view of the mapping of the institutional structure of Inhotim, considered the largest open-air museum in the world, located in Brumadinho (Minas Gerais), this present study firstly intends to analyze and discuss architecture as a star system, that is, as a system financed by government agencies and large corporations that use the fame of architects and their respective architectural productions as a tool for institutional advertising and their consequent insertion in the current world cultural, socio-economic panorama. The contradictory experience in the contemporary museum will also be analyzed, as well as aspects of the contemporary cultural industry and the autonomy of art and merchandise as a spectacle. Secondly, the displacement of the work of art from the traditional exhibition room to a personalized architecture will be examined, in order to observe how this changes and resignifies the aesthetic experience of the work, as well as suggests a new place of its fruition. For this purpose, some of pavilions Inhotim will be the object of study. As a conclusion, we seek to shed light on this reinvention of the ways of feeling, living, writing, seeing, doing in architecture and contemporary art proposed in the referred museum, contributing to reflections and propositions about the spatial practices of contemporary art.
Subject: Instituto Inhotim
Coleções de arte
Arte e arquitetura
Museus de arte
Arte moderna - Séc. XXI - Minas Gerais
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: EBA - ESCOLA DE BELAS ARTES
metadata.dc.publisher.program: Programa de Pós-Graduação em Artes
Rights: Acesso Aberto
URI: http://hdl.handle.net/1843/38319
Issue Date: 29-May-2020
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
DISSERTACAO_Luciana GW_versaofinal_para_biblioteca_fichacatalograficanova_02jul21.pdf6.04 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.