Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/38650
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Raquel Lima de Abreu Aokipt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/7082648215955093pt_BR
dc.contributor.referee1Bárbara Amaral da Silvapt_BR
dc.contributor.referee2Luciana Martins Arrudapt_BR
dc.creatorSalete Mamedes Bittencourtpt_BR
dc.date.accessioned2021-11-11T19:57:34Z-
dc.date.available2021-11-11T19:57:34Z-
dc.date.issued2021-07-30-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/38650-
dc.description.abstractComprehensive reading is a necessity in the development of the teaching and learning process of students, considering that it contributes to the understanding of all subjects, as well as to a good textual production. For this, it is understood that the student must make inferences, the maximum horizon of textual comprehension according to Marcuschi (2008), this teaching being necessary in the school process. The purpose of this work is to develop a didactic sequence according to Dolz and Schneuwly (2004), with students from the 9th grade of elementary school, which will culminate in a cartoon production that will be displayed at school for the appreciation of all who are part of the day. her day. It is a didactic sequence that has four components: presentation of the situation, initial production, development of modules and final production, seeking to understand and produce the textual genre in its entirety, which here will be the cartoon. In this work I will discuss the concept of textual genre, inference, multimodal text, reading and digital technologies, bases for the activities that will be developed with students about the chosen genre. Considering the pandemic time, the proposal is to apply the didactic sequence from the month of August 2021, when we will have a good part of the students with face-to-face care at school and moments of remote mediation.pt_BR
dc.description.resumoA leitura compreensiva é uma necessidade no desenvolvimento do processo de ensino e aprendizagem dos(as) estudantes considerando que contribui para o entendimento de todas as disciplinas, bem como para uma boa produção textual. Para tal entende-se que o estudante deve fazer inferências, horizonte máximo da compreensão textual segundo Marcuschi (2008), sendo necessário esse ensino no processo escolar. A proposta desse trabalho é desenvolver uma sequência didática de acordo com Dolz e Schneuwly (2004), com alunos do 9º ano do ensino fundamental, que culminará em uma produção de charge que será exposta na escola para apreciação de todos que fazem parte do dia a dia dela. É uma sequência didática que conta com quatro componentes: apresentação da situação, produção inicial, desenvolvimento dos módulos e produção final, buscando a compreensão e produção do gênero textual em sua totalidade, que aqui será a charge. Nesse trabalho irei discorrer sobre conceito de gênero textual, inferência, texto multimodal, leitura e tecnologias digitais, bases para as atividades que serão desenvolvidas com estudantes sobre o gênero escolhido. Considerando o tempo de pandemia a proposta é aplicar a sequência didática a partir do mês de agosto de 2021, quando teremos boa parte dos(as) estudantes com atendimento presencial na escola e momentos de mediação remota.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.programCurso de Especialização em Língua Portuguesa: Teorias e Práticas de Ensino de Leitura e Produção de Textospt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectSequência Didáticapt_BR
dc.subjectGênero Textualpt_BR
dc.subjectLeiturapt_BR
dc.subjectProdução de Textopt_BR
dc.subject.otherGênero textual – Aprendizagempt_BR
dc.subject.otherMétodos de ensino – Tecnologiapt_BR
dc.subject.otherTecnologia educacionalpt_BR
dc.subject.otherProdução de textospt_BR
dc.titleProposta de sequência didática por meio dos usos das tecnologias digitais com ensino remoto e presencial para alunos do 9º Ano do Ensino Fundamental IIpt_BR
dc.typeMonografia (especialização)pt_BR
Appears in Collections:Especialização em Língua Portuguesa

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ARQUIVO TCC - SALETE.pdfTCC PROLEITURA1.8 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.