Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/38710
Type: Dissertação
Title: To calculate in your mind, don't miss, take five : the effect of split-five error in Brazilian children
Other Titles: O efeito do erro split-five em crianças brasileiras
Authors: Fernanda Rocha de Freitas
First Advisor: Vitor Geraldi Haase
First Co-advisor: Júlia Beatriz Lopes Silva
First Referee: Antônio Jaeger
Second Referee: Julia Bahnmueller
Third Referee: Moritz Herzog
Abstract: Fingers play an important role in early arithmetic learning. Subbase five derived from the use of fingers to build arithmetic reasoning continues to influence performance even when there is no longer the explicit use of finger-based counting strategies. The split-five error effect (S5), a deviation of exactly five between the child's response and the correct result, is evidence of the influence of subbase five. The main goal of this master thesis is to understand the performance and error patterns of Brazilian children to investigate the split-five error in basic arithmetic operations of addition, subtraction, and multiplication. 1160 children from the 1st to the 5th grade of elementary school were selected. The results support the evidence that the S5 error is more frequent in younger children, possibly associated with the use of strategies that use the structure of finger-pattern. No sex differences were observed in the frequency of children who made S5 errors. A Split effect (inverse relationship between the frequency of errors and the distance between the error and the correct result) was also observed for all operations, except simple multiplication. In general, children who commit S5 errors in complex addition, complex subtraction, and simple multiplication had lower overall math performance. In summary, the results of the present study demonstrate the importance of qualitative analysis of errors in basic arithmetic calculations, and the persistent influence of finger-based numerical representations.
Abstract: Os dedos desempenham um papel importante no início da aprendizagem aritmética. A sub-base cinco derivada da utilização dos dedos para construção do raciocínio aritmético continua a influenciar a performance mesmo quando já não há mais a utilização de estratégias explícitas de contagem nos dedos. O efeito do erro split-five (S5), um desvio de exatamente cinco entre a resposta da criança e o resultado correto, é uma evidência da influência da sub-base cinco. O principal objetivo da presente dissertação é compreender a performance e os padrões de erros das crianças brasileiras visando a investigação do erro S5 em cálculos aritméticos básicos de adição, subtração e multiplicação. Foram avaliadas 1160 crianças brasileiras do 1º ao 5º ano do ensino fundamental. Os resultados apoiam as evidências já encontradas na literatura de que o erro S5 é mais frequente em crianças mais novas, possivelmente associado ao uso de estratégias que utilizam a estrutura das representações numéricas baseadas nos dedos. Não foram observadas diferenças de sexo na frequência de crianças que cometeram erros S5. Um efeito de distância (relação inversa entre a frequência de erros e a distância entre o erro e o resultado correto) também foi observado para todas as operações, exceto multiplicação simples. As crianças que cometeram erros S5 na adição complexa, subtração complexa e multiplicação simples tiveram um desempenho geral inferior em matemática. Em suma, os resultados da presente dissertação demonstram a importância da análise qualitativa dos erros cometidos nos cálculos aritméticos básicos, e a influência persistente das representações numéricas baseadas nos dedos.
language: eng
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: FAF - DEPARTAMENTO DE PSICOLOGIA
metadata.dc.publisher.program: Programa de Pós-graduação em Psicologia: Cognição e Comportamento
Rights: Acesso Restrito
metadata.dc.rights.uri: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/
URI: http://hdl.handle.net/1843/38710
Issue Date: 30-Jul-2021
metadata.dc.description.embargo: 30-Jul-2022
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons