Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/38742
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Bruno Souza Leal | pt_BR |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4790531J6&tokenCaptchar=03AGdBq26fRHuYVdEQ5NuhJO5aa0jHvg4vQWeRcvVSM75EzptUD8GiooweQ3pTEtFOr5sd21nl_oitM8-UAQ8S3CootYn3bPNctvwlo43s_xpbl7UQw8knDJqTBU56xu7pAvIlmYYgQTOnreWBQA9HxaOh8Ft8xymuGfmChoL4i7TA6DEsJ-Xqxel6SltbMGwo8kqB-J8sgk621N8aNBdZr-DreJyWV4TNlWZASQ8oCNeOA6oaDz9MCoxapu7kBe6msfh5H0_FpDS0HFlHTmJcvUCshA6v533Wjczu5D2fGxLO2w3KmIPX1FL_ehWiJpDt8VTor6D_GypRqQ8-2nAB6Hxcft4-K-qguIiyEx8984brSkk4hcvuiVkNzj_W6WilpIdu-X03V2gb4N86vcDM5-mxcgoICF7Gvu_HUmkLwUQHzGm235UGZQC-S-4_Ql0Vm6QMr9QSh2iQNyX_WgUXGIPbdKO0Q5rJ-2SS1hWSYGeVEWCeWnsMMP8WpZLn3xGkkYE7IBRpbfQ81WxjpCImG7xlKJAy772YeA | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Lucia Santa Cruz | pt_BR |
dc.contributor.referee2 | Carlos Magno Camargos Mendonça | pt_BR |
dc.contributor.referee3 | Guilherme Augusto de Castro Soares | pt_BR |
dc.creator | Diogo França Tomaz Aquino | pt_BR |
dc.creator.Lattes | http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4455245Z6&tokenCaptchar=03AGdBq25dhT0VWGsnUnOGrxpuS7_U63d6-wWVk1KNUQOLbVSeLrVH4lLdQs9eRXaGt9Czc30Rnms3mWkP1r6qzgSXJy_FguklSipKxfL0QS0szxJUfihMrUJ68UR-KDMEcZRF3HyvT5wqDX8olvH8dfx8Iygb6GO6KjH5kw57hHZmfb4cqupwfP5p2Tc2VYUPf7BRVUAlS8Ui_y67QJc3WLNHRlqkPoxamPhwCTglCJp_7IRXOlKKD8-wCLLCb_UFevrSPrjb-mrPGLFAILsRqb3S-Abj5spSpGV7FB8jAzz99ZO1Suf1XG5PIFc8q-aaEYvROQ8zMMw2vlmvfUQHI2-mjGOnuksqAhKn2MTZqtagHB4Nt6MnEZadf3565utwmQTDmQCJ3eTJAAg0sLWEfcoDAqUnaOZXwBaGRShkQOcL0Du9K3jujGXZvSc_bJkQu1694qWji7uODfApzIrhbpKyyfXU0sdLXhqj-aBFI52fUnuTrYWjxtoS-WOaUjLua2Ux8NCNsPvHXzmCuMoTX-ias0rELRULnw | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2021-11-29T12:40:06Z | - |
dc.date.available | 2021-11-29T12:40:06Z | - |
dc.date.issued | 2020-05-29 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/38742 | - |
dc.description.abstract | This work consists of a series of reflecions woven from multiple experiences found in Mitch Murder, a YouTube channel. We start characterizing the channel itself, the musician by whom it is managed, its publications and the musical–imagetic proposition of synthwave. The Mitch Murder channel offers audiovisual publications, in addition to YouTube comments and other verbal texts. Almost every audiovisual publication involves synthwave musical pieces and a myriad of references to pop culture coming from North of the globe. YouTube commentators frequently associate productions with the 1980s, even though they were created in the twenty-first century, and carry references arising from other decades. Thus we noticed a referentiality breach over the term 80s, caused by the disjunction between the historical period and the multiple entities emerging from the channel’s publications. Trying to better understand what would be that heterogeneous set of elements, we built and adopted the notion of landscape as a interpretative category, a spaciality that can be experienced through multiple perspectives, and in which dwell human and inhumane agents. Finally, we resume the question of referentiality and discuss to what extent the idea of nostalgia is sufficiently strong to address the “80s” tag found in the Mitch Murder channel, pointing out its weaknesses and other possibilities left beside when we emphasize it. | pt_BR |
dc.description.resumo | Este trabalho consiste em um conjunto de reflexões tecidas a partir de experiências encontradas do canal de YouTube Mitch Murder. Partimos da caracterização do canal, do musicista que o gerencia, das publicações e da proposta imagético-musical synthwave. O canal Mitch Murder apresenta publicações audiovisuais, além de comentários e outros textos verbais. Quase todas as produções audiovisuais envolvem peças musicais de synthwave e referências diversas à cultura pop do Norte global. Comentadores das publicações frequentemente associam-nas à década de oitenta, ainda que as produções tenham se conformado nas duas primeiras décadas do século vinte e um, e que as referências que carregam também não estejam contidas nos anos oitenta. Percebemos assim uma quebra de referencialidade do termo 80s na disjunção entre o período histórico e as diversas entidades emergentes nas publicações do canal. Tentando entender melhor o que seria esse conjunto heterogêneo de elementos, construimos e adotamos a noção de paisagem como uma categoria interpretativa — espacialidade coabitada por agentes humanos e não-humanos, passível de ser experienciada a partir de múltiplos traçados e perspectivas. Por fim, retomamos a questão da referencialidade e discutimos até que ponto a noção de nostalgia é potente para abordar o rótulo de “anos oitenta” do canal Mitch Murder, apontando suas fraquezas e outras possibilidades deixadas de lado quando a enfatizamos. | pt_BR |
dc.description.sponsorship | CAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior | pt_BR |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | FAF - DEPARTAMENTO DE COMUNICAÇÃO SOCIAL | pt_BR |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Comunicação Social | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Música | pt_BR |
dc.subject | Synthwave | pt_BR |
dc.subject | YouTube | pt_BR |
dc.subject | Paisagem | pt_BR |
dc.subject | Anos oitenta | pt_BR |
dc.subject | Nostalgia | pt_BR |
dc.subject | Music | pt_BR |
dc.subject | Landscape | pt_BR |
dc.subject | 80s | pt_BR |
dc.title | Mais 80s que os próprios 80s : música, nostalgia e tempo nas experiências do canal Mitch Murder | pt_BR |
dc.title.alternative | More 80s than 80s itself : music, nostalgia and time in the YouTube channel Mitch Murder's experiences | pt_BR |
dc.type | Dissertação | pt_BR |
Appears in Collections: | Dissertações de Mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
MAIS 80s QUE OS PRÓPRIOS 80s - Diogo França Tomaz Aquino - versão para Biblioteca.pdf | 4.39 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.