Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/38840
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dc.creatorAlessandra Soares Santospt_BR
dc.date.accessioned2021-12-10T17:50:37Z-
dc.date.available2021-12-10T17:50:37Z-
dc.date.issued2017-04-
dc.citation.volume10pt_BR
dc.citation.issue23pt_BR
dc.citation.spage64pt_BR
dc.citation.epage77pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.15848/hh.v0i23.1151pt_BR
dc.identifier.issn1983-9928pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/38840-
dc.description.abstractA disciplinary code of a history research was redefined by the first historians graduated in Brazilians universities. But it didn’t happen like a revolution or a radical paradigm change. Thus, the new ways to make history e think about the discipline must be connected with the different ways to write a history text. That paper aims to analyze the Francisco Iglésias thoughts about history knowledge, the discursive potential and the reception of his academic thesis, as well as his first papers published in the 1950 ́s, to confirm and produce a disciplinary reorganization made by professional historians, in the universities. We consider that the institutional bonds manifested on his texts weren’t just a formal procedure, but a deliberated way to distinguish from others history texts produced in that time.pt_BR
dc.description.resumoA redefinição dos códigos disciplinares da pesquisa histórica pelos primeiros historiadores oriundos das universidades brasileiras não ocorreu por meio de nenhuma revolução ou mudança rápida de paradigma. Assim, os indícios da construção de novas maneiras de fazer e pensar a história devem ser localizados na forma como se concebeu cada empreendimento de escrita específico. Analisamos neste artigo o potencial discursivo e a recepção da tese de livre-docência de Francisco Iglésias e de seus primeiros textos publicados a partir de sua efetivação como docente, na década de 1950, para afirmar e produzir uma reorganização disciplinar do conhecimento histórico produzido na universidade. Consideramos que a vinculação institucional de seu texto não foi um procedimento puramente formal: foi a partir da universidade que ele justificou sua escolha temática e diferenciou sua escrita de outras produções historiográficas.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCP - CENTRO PEDAGOGICO - 1o.GRAUpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofHistória da historiografiapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectConhecimento históricopt_BR
dc.subject.otherHistoriografia - Brasilpt_BR
dc.subject.otherPesquisa - História - Brasilpt_BR
dc.subject.otherFrancisco Iglésias (1923-1999)pt_BR
dc.titleA normatização disciplinar da historiografia universitária: Francisco Iglésias e a sua tese de livre-docênciapt_BR
dc.title.alternativeThe disciplinary norming of the university historiography: Francisco Iglésias and his academic thesispt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.historiadahistoriografia.com.br/revista/article/view/1151/671pt_BR
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