Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/38883
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.creator | Maria Beatriz Braga Mendonça | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2021-12-17T20:53:19Z | - |
dc.date.available | 2021-12-17T20:53:19Z | - |
dc.date.issued | 2016 | - |
dc.citation.volume | 15 | pt_BR |
dc.citation.issue | 1 | pt_BR |
dc.citation.spage | 30 | pt_BR |
dc.citation.epage | 49 | pt_BR |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.26512/vis.v15i1.14523 | pt_BR |
dc.identifier.issn | 2447-2484 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/38883 | - |
dc.description.abstract | The essay presents artistic propositions of Gordon Craig and Étienne Decroux seeking to discuss composition and decomposition propositions through them. This paper finds its initial support in the notion of Theatre of Movement and in the actor’s workmanship that can be found in Dramatic Corporeal Mime. It tries to recognize that the play’s constitution does not need the preferential motivation of the scenic act and that the performativity, in this case, values the exercise of an actor/performer into him/herself and his/her body, in which could be seen the indication of a questioning conduct over his/her own artistic production: a Un-Act (Krapow, 2007). | pt_BR |
dc.description.resumo | O presente ensaio apresenta propostas artísticas de Gordon Craig e Étienne Decroux buscando discutir procedimentos de composição e decomposição performativas por meio delas. Esta reflexão encontra apoio inicial nas noções do Teatro de Movimento e também da artesania de ator manifestada por meio da Mímica Corporal Dramática. Busca-se reconhecer que a constituição de um espetáculo não precisa ser a motivação preferencial de um ato cênico e que a performatividade, neste caso, valoriza o exercício do ator/performer sobre si mesmo, seu corpo, podendo sinalizar uma conduta de questionamento da própria produção artística, vindo a ser um “des-ato” (Kaprow, 2007). | pt_BR |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | EBA - DEPARTAMENTO DE FOTOGRAFIA | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.relation.ispartof | VIS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes Visuais da UnB | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Performatividade | pt_BR |
dc.subject | Teatro de movimento | pt_BR |
dc.subject | Mímica corporal dramática | pt_BR |
dc.subject | Artesania de ator | pt_BR |
dc.subject | Des-ato | pt_BR |
dc.subject.other | Craig, Edward Gordon, 1872-1966 | pt_BR |
dc.subject.other | Decroux, Etienne, 1898- | pt_BR |
dc.subject.other | Performance (Arte) | pt_BR |
dc.subject.other | Expressão corporal | pt_BR |
dc.subject.other | Artes cênicas | pt_BR |
dc.subject.other | Teatro | pt_BR |
dc.title | Refazer o corpo e libertar-se do espetáculo: sugestões de Gordon Craig e Étienne Decroux para composições em des-atos | pt_BR |
dc.title.alternative | Remaking the body and freeing the play: suggestions from Gordon Craig and Étienne Decroux to composse un-actos | pt_BR |
dc.type | Artigo de Periódico | pt_BR |
dc.url.externa | https://periodicos.unb.br/index.php/revistavis/article/view/14523 | pt_BR |
dc.identifier.orcid | https://orcid.org/0000-0002-4420-6786 | pt_BR |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Refazer o corpo e libertar-se do espetáculo.pdf | 329.14 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.