Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/38927
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorMarcelo Andrade Cattoni de Oliveirapt_BR
dc.creatorMaria Fernanda Salcedo Repolêspt_BR
dc.creatorFrancisco de Castilho Pratespt_BR
dc.date.accessioned2021-12-23T10:47:24Z-
dc.date.available2021-12-23T10:47:24Z-
dc.date.issued2018-
dc.citation.volume13pt_BR
dc.citation.issue3pt_BR
dc.citation.spage1069pt_BR
dc.citation.epage1097pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.5902/1981369430545pt_BR
dc.identifier.issn1981-3694pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/38927-
dc.description.abstractThe aim of this article is to prove, from arguments debated in the Direct Unconstitutionality Action 4.439, that democratic secularity does not exclude religious sphere. With this background, we try to demonstrate that in order to claim the optionality, the non-confessional structure and the separation between State and Church, in favor of religious freedom itself, which includes the right not to profess any faith. Teaching could be, when ministered, “about” religions, not “of” religions. Finally, note that a critical-methodological line was adopted. In this sense, the arguments presented by the Ministers of the Supreme Court were read by the lenses of a Critical Constitutional Theory.pt_BR
dc.description.resumoO objetivo do artigo é comprovar, a partir de argumentos debatidos na Ação Direita de Inconstitucionalidade n.º 4.439, que a laicidade democrática não exclui a esfera religiosa. Com esse pano de fundo, procuramos demonstrar que a fim de afirmar a facultatividade, a estrutura não-confessional, e a separação entre Estado e Igreja, em favor da própria liberdade religiosa, a qual inclui o direito de não professar fé alguma, o ensino pode ser, quando ministrado, “sobre” religiões, não “de” religiões. Registre-se, por fim, que adotamos uma linha crítico-metodológica. Nesse sentido, os argumentos apresentados pelos Ministros do Supremo Tribunal foram lidos pela lente de uma Teoria Crítica da Constituição.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentDIR - DEPARTAMENTO DE DIREITO DO TRABALHO E INTRODUÇÃO AO ESTUDO DO DIREITOpt_BR
dc.publisher.departmentDIR - DEPARTAMENTO DE DIREITO PÚBLICOpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista Eletrônica do Curso de Direito da Universidade Federal de Santa Mariapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectDemocraciapt_BR
dc.subjectEnsino religiosopt_BR
dc.subjectLaicidadept_BR
dc.subject.otherDemocraciapt_BR
dc.subject.otherEnsino religiosopt_BR
dc.titleEnsino público religioso e confessional: apontamentos a partir da ação direta de inconstitucionalidade 4.439pt_BR
dc.title.alternativeReligious and confessional public education: notes from the direct unconstitutionality action 4.439pt_BR
dc.title.alternativeEnseñanza pública religiosa y confessional: apuntes a partir de la acción directa de inconstitucionalidad 4.439pt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://periodicos.ufsm.br/revistadireito/article/view/30545pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/ 0000-0002-2409-5804pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-6274-0026pt_BR
dc.identifier.orcidhttp://orcid.org/0000-0003-1832-8218pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Ensino público religioso e confessional - apontamentos ....pdf773.03 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.