Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/38927
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.creator | Marcelo Andrade Cattoni de Oliveira | pt_BR |
dc.creator | Maria Fernanda Salcedo Repolês | pt_BR |
dc.creator | Francisco de Castilho Prates | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2021-12-23T10:47:24Z | - |
dc.date.available | 2021-12-23T10:47:24Z | - |
dc.date.issued | 2018 | - |
dc.citation.volume | 13 | pt_BR |
dc.citation.issue | 3 | pt_BR |
dc.citation.spage | 1069 | pt_BR |
dc.citation.epage | 1097 | pt_BR |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.5902/1981369430545 | pt_BR |
dc.identifier.issn | 1981-3694 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/38927 | - |
dc.description.abstract | The aim of this article is to prove, from arguments debated in the Direct Unconstitutionality Action 4.439, that democratic secularity does not exclude religious sphere. With this background, we try to demonstrate that in order to claim the optionality, the non-confessional structure and the separation between State and Church, in favor of religious freedom itself, which includes the right not to profess any faith. Teaching could be, when ministered, “about” religions, not “of” religions. Finally, note that a critical-methodological line was adopted. In this sense, the arguments presented by the Ministers of the Supreme Court were read by the lenses of a Critical Constitutional Theory. | pt_BR |
dc.description.resumo | O objetivo do artigo é comprovar, a partir de argumentos debatidos na Ação Direita de Inconstitucionalidade n.º 4.439, que a laicidade democrática não exclui a esfera religiosa. Com esse pano de fundo, procuramos demonstrar que a fim de afirmar a facultatividade, a estrutura não-confessional, e a separação entre Estado e Igreja, em favor da própria liberdade religiosa, a qual inclui o direito de não professar fé alguma, o ensino pode ser, quando ministrado, “sobre” religiões, não “de” religiões. Registre-se, por fim, que adotamos uma linha crítico-metodológica. Nesse sentido, os argumentos apresentados pelos Ministros do Supremo Tribunal foram lidos pela lente de uma Teoria Crítica da Constituição. | pt_BR |
dc.format.mimetype | pt_BR | |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | DIR - DEPARTAMENTO DE DIREITO DO TRABALHO E INTRODUÇÃO AO ESTUDO DO DIREITO | pt_BR |
dc.publisher.department | DIR - DEPARTAMENTO DE DIREITO PÚBLICO | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.relation.ispartof | Revista Eletrônica do Curso de Direito da Universidade Federal de Santa Maria | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Democracia | pt_BR |
dc.subject | Ensino religioso | pt_BR |
dc.subject | Laicidade | pt_BR |
dc.subject.other | Democracia | pt_BR |
dc.subject.other | Ensino religioso | pt_BR |
dc.title | Ensino público religioso e confessional: apontamentos a partir da ação direta de inconstitucionalidade 4.439 | pt_BR |
dc.title.alternative | Religious and confessional public education: notes from the direct unconstitutionality action 4.439 | pt_BR |
dc.title.alternative | Enseñanza pública religiosa y confessional: apuntes a partir de la acción directa de inconstitucionalidad 4.439 | pt_BR |
dc.type | Artigo de Periódico | pt_BR |
dc.url.externa | https://periodicos.ufsm.br/revistadireito/article/view/30545 | pt_BR |
dc.identifier.orcid | https://orcid.org/ 0000-0002-2409-5804 | pt_BR |
dc.identifier.orcid | https://orcid.org/0000-0002-6274-0026 | pt_BR |
dc.identifier.orcid | http://orcid.org/0000-0003-1832-8218 | pt_BR |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Ensino público religioso e confessional - apontamentos ....pdf | 773.03 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.