Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/38932
Type: Tese
Title: Cantares, seis canções para canto e piano, de José Maria Neves: uma abordagem dialógica
Other Titles: Cantares, six songs for voice and piano, by José Maria Neves: a dialogical approach
Authors: Elenis Aparecida Sabino Guimarães
First Advisor: Luciana Monteiro de Castro Silva Dutra
First Referee: Antônio Carlos Guimarães
Second Referee: Edilson Assunção Rocha
Third Referee: Mauro Camilo de Chantal Santos
metadata.dc.contributor.referee4: Oiliam José Lanna
Abstract: O objetivo deste trabalho é o resgate da produção composicional de José Maria Neves, sanjoanense, personalidade importante no meio acadêmico-musical brasileiro por seu relevante trabalho como musicólogo e professor, cuja produção composicional, entretanto, é praticamente desconhecida. Para alcançar esse objetivo esta autora escolheu como corpus de estudo a coletânea Cantares, seis canções para canto e piano escritas pelo autor ao longo da década de 1960 e por ele reunidas sob esse título em 1972. As canções são investigadas aqui pelo viés da performance musical e por meio do exame das relações texto-música, elaborado a partir dos conceitos de Dialogismo, de Mikhail Bakhtin, e de tradução intersemiótica, de Roman Jakobson. Nossa análise abarca os contextos social e musical de José Maria Neves, a elaboração dos textos poéticos e a perspectiva do intérprete, cujo olhar e consequente performance tornam possível a expansão do plano de referência semiótico tanto do poema quanto da canção.
Abstract: The aim of this research is to bring to light José Maria Neves’s compositional production. Born in São João del-Rei, Neves is a prominent, well-known personality in Brazilian musical academic circles for his important work as a musicologist and as a professor. However, his compositional work is practically unknown. In order to reach this purpose, I have chosen as corpus of study the set Cantares, six songs for voice and piano, written by Neves during the 1960s and assembled by him under this title in 1972. The musical work is examined through the perspective of musical performance and the analysis of the music-text relations carried out according to Mikhail Bakhtin’s concept of Dialogism and Roman Jakobson’s intersemiotic translation theory. Our analysis will encompass Neves’s social and musical contexts, the production of the poetic texts and the performer’s point of view, whose performance makes it possible to expand the semiotic frame of reference of both, the poem and the song.
Subject: Performance Musical
Neves, José Maria, 1943-2002
Música e linguagem
Música - Semiótica
Música para canto e piano
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: MUSICA - ESCOLA DE MUSICA
metadata.dc.publisher.program: Programa de Pós-Graduação em Música
Rights: Acesso Aberto
URI: http://hdl.handle.net/1843/38932
Issue Date: 10-Sep-2021
Appears in Collections:Teses de Doutorado



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