Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/38981
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorOnofre Alves Batista Júniorpt_BR
dc.creatorMarina Soares Marinhopt_BR
dc.date.accessioned2021-12-30T13:28:34Z-
dc.date.available2021-12-30T13:28:34Z-
dc.date.issued2018-
dc.citation.volume55pt_BR
dc.citation.issue219pt_BR
dc.citation.spage27pt_BR
dc.citation.epage52pt_BR
dc.identifier.issn2596-0466pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/38981-
dc.description.abstractThe present paper shows that the Federal Union created a parallel tax revenue system by decoupling a share of its receipts, while the federal arrangement in the Constitution does not allow it. The social contributions are subject to less severe regulations than taxes. Moreover, the contribution revenues are not shared with states or counties. The reason why the Constitution safeguarded these revenues, even though the federal principle demands subsidiarity among members, is its specific destination. However, the Federal Union unties 30% (thirty percent) of its social contributions revenues to use in its Fiscal Budget without sharing with the states or the Federal District, a fraud against the Constitution. This work analyses the fraud effects and the legal solution to solve it.pt_BR
dc.description.resumoO presente artigo parte do arranjo federativo delineado na Constituição da República Federativa do Brasil (CRFB) para demonstrar que a União criou um sistema de arrecadação paralelo ao desvincular parcela das suas receitas. As contribuições sociais estão sujeitas a regulação menos rigorosa que os impostos. Além disso, o produto de sua arrecadação não é partilhado com Estados ou Municípios. A razão pela qual a CRFB ressalvou esses recursos, ainda que o princípio federativo demande a subsidiariedade dos entes, é a sua destinação específica. Não obstante, a União desvincula 30% do produto da arrecadação das contribuições para utilizar em seu orçamento fiscal sem partilhar os recursos com os Estados e Distrito Federal, em fraude à Constituição. Neste trabalho, analisaremos os efeitos da fraude e a solução jurídica para saná-la.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentDIR - DEPARTAMENTO DE DIREITO PÚBLICOpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista de Informação Legislativapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectFederalismopt_BR
dc.subjectFraude à Constituiçãopt_BR
dc.subjectDRUpt_BR
dc.subjectDesvinculaçãopt_BR
dc.subjectContribuiçõespt_BR
dc.subject.otherFederalismopt_BR
dc.subject.otherConstituiçãopt_BR
dc.subject.otherFraudept_BR
dc.titleA DRU e a deformação do sistema tributário nacional nestes 30 anos de Constituiçãopt_BR
dc.title.alternativeThe union's revenues decoupling and the national tax system deformation throughout 30 years of Constitutionpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www12.senado.leg.br/ril/edicoes/55/219/ril_v55_n219_p27pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/ 0000-0002-6592-033Xpt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/ 0000-0002-4963-1570pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
A DRU e a deformacao do sistema tributario nacional nestes 30 anos de Constituicao.pdf360.49 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.