Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/39129
Type: Dissertação
Title: Uma revisão de revisões sobre o que tem sido feito para potencializar a aprendizagem de crianças e adolescentes com deficiência intelectual
Other Titles: An overview about what has been done to improve learning in intellectual disability
Authors: Kevin Augusto Farias de Alvarenga
First Advisor: Débora Marques de Miranda
First Referee: Ana Cristina Simões e Silva
Second Referee: Juliana Gurgel Giannetti
Abstract: Contexto: A deficiência intelectual (DI) afeta de 1 a 3% da população pediátrica, e ensinar a essas crianças habilidades básicas de vida, além de otimizar seu capital mental - resultando em melhor adaptabilidade -, é um desafio. Não há consenso atual quanto às estratégias mais eficazes, e a literatura existente é ampla, mas ainda incerta. Objetivos: Esta revisão de revisões visa compilar as informações e estratégias disponíveis para intervir na aprendizagem de crianças e adolescentes com deficiência intelectual, auxiliando a tomada de decisões na prática clínica, e o cuidado familiar. Métodos: O protocolo de pesquisa foi registrado no PROSPERO sob o número CRD42020195913. Pesquisas foram feitas nos bancos de dados Medline, Cochrane, Scopus, Web of Science, Lilacs, SciELO, ERIC e PsycINFO para reunir revisões sistemáticas e metanálises publicadas desde o ano 2000 que investigaram os impactos de vários tipos de intervenções na aprendizagem dessa população. A qualidade metodológica foi avaliada usando a ferramenta AMSTAR-2. Principais resultados: 59 estudos foram selecionados após leitura completa dos artigos. Esses foram divididos pelo domínio do princiapal desfecho avaliado (pessoal-social, motor fino-adaptativo, motor grosseiro ou linguagem) e pelo tipo de intervenção proposta (relacionadas ao cuidado, educação, medicamentos e dietas, fisioterapia e estratégias semelhantes, ou tecnologia). Conclusões dos autores: Recomendações foram feitas para cada domínio de resultado usando as evidências coletadas. A baixa qualidade metodológica geral dos estudos é um fator limitante para a maioria das recomendações, e a implementação bem-sucedida também dependerá do treinamento, participação e status socioeconômico dos cuidadores.
Abstract: Background: Intellectual disability (ID) affects 1 to 3% of the pediatric population, and teaching these children basic living skills, as well as optimizing their mental capital — resulting in better adaptability —, is a challenge. There is no current consensus as to the most effective strategies, and the extant literature is broad but still uncertain. Objectives: This overview aims to compile the most useful information and strategies for intervening in the learning of intellectually disabled children and adolescents, aiding clinical practice, decision making, and family care. Methods: A research protocol has been registered on PROSPERO under the number CRD42020195913. We searched the databases Medline, Cochrane, Scopus, Web of Science, Lilacs, SciELO, ERIC, and PsycINFO to amass systematic reviews and meta-analyses published since the year 2000 which investigated the impacts of multiple types of interventions on the learning of the selected population. Methodological quality has been assessed using the AMSTAR-2 tool. Main results: 59 studies were selected after the full-text examination. Those were divided by outcome domains and subdivided by the type of intervention. Outcome’s domains were personal-social, fine motor-adaptive, gross motor, or language-related. Interventions were related to caregiving, education, medication and diet, physical therapy, and similar strategies, or technology. Authors’ conclusions: Recommendations were made for each outcome domain using the evidence gathered in the studies. The data shows benefits of: caregiver stimulation of specific skills with careful explanation of activities, corrective feedback and engaging in play-behavior; 35 education with systematic instruction (e.g., high probability command sequences), and embedded instruction, with the support of behavioral analysis strategies; specific motor interventions, encouraging sport practicing, physical activities and animal-assisted therapy; the use of augmentative and alternative communication, and technological devices for support learning. The overall low methodological quality of the studies is a limiting factor for most recommendations, and the successful implementation will also depend on caregivers’ training, participation, and socio-economic status.
Subject: Deficiência Intelectual
Aprendizagem
Cognição
Habilidades Sociais
Destreza Motora
Autonomia Pessoal
Qualidade de Vida
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: MED - DEPARTAMENTO DE PEDIATRIA
metadata.dc.publisher.program: Programa de Pós-Graduação em Ciências da Saúde - Saúde da Criança e do Adolescente
Rights: Acesso Restrito
metadata.dc.rights.uri: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pt/
URI: http://hdl.handle.net/1843/39129
Issue Date: 10-Dec-2021
metadata.dc.description.embargo: 10-Dec-2023
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Dissertação_de_Alvarenga_2021.pdf1.67 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons