Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/39165
Type: Monografia (especialização)
Title: Os impactos da propagação de fake news em tempos de pandemia
Authors: Luciana Mascarenhas Alemão de Souza
First Advisor: Márcia Mascarenhas Alemão
First Referee: Adriana Vieira
Abstract: No Brasil, nos anos de 2020 e 2021 o vírus denominado Coronavírus, se alastrou e gerou mais de 550 mil mortes. Em paralelo ao caos na saúde, equipes de comunicação descobrem nas fake news, um novo e talvez, ainda mais perigoso inimigo. Na saúde, as notícias falsas geram impacto ainda maior, à medida que se alastram e dividem a população com opiniões, muitas vezes, baseadas em informações sem nenhuma comprovação científica. A imunização é segura? As informações são comprovadas? Como a área da saúde consegue passar confiança e credibilidade? Com o avanço da tecnologia das comunicações e o uso, cada vez mais intenso e extenso das redes sociais, a circulação rápida e fácil de opiniões e informações sem embasamento teórico são destaque no período pandêmico vivido no mundo. Com isso, o destaque e responsabilidade das equipes de comunicação de maneira geral tem sido cada vez maior e mais desafiador. Diante deste cenário de emergência na saúde pública, associado à disseminação de fake news apresenta­-se o relato baseado na experiência da equipe de Comunicação de um hospital filantrópico, que buscou responder à seguinte pergunta de pesquisa: como reduzir o impacto das fake news no ambiente hospitalar de um hospital filantrópico? Visando responder a questão, o relato tem como objetivo apresentar as estratégicas adotadas pela equipe de comunicação de um hospital filantrópico no esforço para evitar pânico e disseminação de fake news interna e externamente ao ambiente hospitalar. O cenário deste estudo é uma instituição da saúde, filantrópica de direito privado, que atende 100% SUS e se localiza na capital de Minas Gerais, onde os funcionários da equipe de comunicação trabalham incansavelmente para a disseminação de fatos comprovados sobre a Covid­19 e esforçam ­se para educar a população.
Abstract: From the Brazilian dictionary, Fake News means “False News; false or untrue news and information that are shared as if they are real and true, disseminated in virtual contexts, especially on social networks or in applications for sharing messages” (DICIONÁRIO BRASILEIRO, 2021). In Brazil, in the years 2020 and 2021 a virus called Coronavirus spread and generated more than 550,000 deaths. And in parallel to the health chaos, communication teams discover the false news, a new and perhaps even more dangerous enemy. In health, false news has an even greater impact, as it spreads and divides the population with opinions, often based on information without any scientific evidence. Is immunization safe? Is the information proven? How does a healthcare area manage to convey trust and credibility? With the advancement of communications technology and the increasingly unrestrained use of social networks, the fast and easy speed of news and information without theoretical foundations are highlighted in the pandemic period experienced in the world. As a result, the prominence and responsibility of the communication teams in general has been increasingly greater and more challenging. Faced with an emergency scenario in public health, associated with the dissemination of false news, this report is based on the experience of the Communication team of a philanthropic hospital, 100% SUS, located in Belo Horizonte / MG, which sought to answer the following research question: how to reduce the impact of false news in the hospital environment of a philanthropic hospital? Aiming to answer the question, this report aims to present the strategies adopted by the communication team of a philanthropic hospital without effort to avoid panic and dissemination of false news internally and externally in the hospital environment. The setting of this study is a health institution, philanthropic under private law, which serves 100% of the SUS and is located in the capital of Minas Gerais, where the employees of the communication team work tirelessly to disseminate proven facts about Covid-19 and they strive to educate the population to identify true news amidst so much false news.
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: FCE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS ADMINISTRATIVAS
metadata.dc.publisher.program: Curso de Especialização em Gestão Estratégica em Saúde
Rights: Acesso Aberto
URI: http://hdl.handle.net/1843/39165
Issue Date: 24-Aug-2021
Appears in Collections:Especialização em Gestão Estratégica em Saúde



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