Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/39270
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorMárcia Maria Rosa Vieira Luchinapt_BR
dc.date.accessioned2022-02-03T14:22:41Z-
dc.date.available2022-02-03T14:22:41Z-
dc.date.issued2018-
dc.citation.volume50pt_BR
dc.citation.issue1pt_BR
dc.citation.spage32pt_BR
dc.citation.epage52pt_BR
dc.identifier.issn2316-6576pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/39270-
dc.description.abstractIn order to deal with the relation of psychoanalysis to modernity and individualism, in order to explore the possibility of using Lacan’s teaching that leads to existence and the body in the discussion of contemporary political questions, we begin with a debate about the community proposed by Political Philosophy, with which we question the “being-in-common” and the “nothingin-common”. Then we find Lacan and the thesis that “the unconscious is politics”. With it, we begin to use the Master’s Speech to think the One, the Significant Master in the position of agent of the social bond. From there, the contemporary master shows us the domination of economic issues, not just political ones. In short, a formulation coming from Sociology, characterizing as singleness the modernity of the eighteenth century and as uniqueness the modernity of the nineteenth century, will give us passage to articulate the Lacanian thesis, “the unconscious is politics”, to the existence and the body.pt_BR
dc.description.resumoPara tratar a relação da psicanálise com a modernidade e o individualismo, para indagar a possibilidade de nos servirmos do percurso do ensino de Lacan, que leva à existência e ao corpo, na discussão de questões políticas contemporâneas, começamos por um debate sobre a comunidade proposto pela Filosofia Política, com o qual interrogamos o “ser-em-comum” e o “nada-em-comum”. Em seguida, encontramos Lacan e a tese de que “o inconsciente é a política”. Com ela, passamos a nos servir do Discurso do Mestre para pensar o Um, o Significante-Mestre em posição de agente do laço social. A partir daí, o mestre contemporâneo nos mostra a dominação de questões econômicas e não apenas políticas. Enfim, uma formulação vinda da Sociologia, caracterizando como singleness a modernidade do século XVIII e como uniqueness a modernidade do século XIX, nos dará passagem para articularmos a tese lacaniana, “o inconsciente é a política”, à existência e ao corpo.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAF - DEPARTAMENTO DE PSICOLOGIApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofTempo Psicanalíticopt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectPsicanálisept_BR
dc.subjectModernidadept_BR
dc.subjectIndividualismopt_BR
dc.subjectComunidadept_BR
dc.subjectSinglenesspt_BR
dc.subject.otherPsicanálisept_BR
dc.subject.otherModernidadept_BR
dc.subject.otherIndividualismopt_BR
dc.subject.otherComunidadept_BR
dc.subject.otherCiência política - Filosofiapt_BR
dc.titleA psicanálise e o um-dividualismo modernopt_BR
dc.title.alternativePsychoanalysis and modern one-dividualismpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://tempopsicanalitico.com.br/index.php/tempopsicanalitico/article/view/318pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
marciaPsicanaliseUmIndividualismo.pdf158.18 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.