Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/39278
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Yacy-Ara Froner Gonçalves | pt_BR |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/4227034481540406 | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Maria do Carmo de Freitas Veneroso | pt_BR |
dc.contributor.referee2 | Celso Fernando Favaretto | pt_BR |
dc.contributor.referee3 | Fábio Gatti | pt_BR |
dc.contributor.referee4 | Maria Angélica Melendi de Biasizzo | pt_BR |
dc.creator | Francesco Napoli | pt_BR |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/1511641244210114 | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2022-02-03T19:34:55Z | - |
dc.date.available | 2022-02-03T19:34:55Z | - |
dc.date.issued | 2021-07-30 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/39278 | - |
dc.description.abstract | This article is a two-front work merging into a methodological bricolage. While – ethnographically speaking – I narrate my search for my own poetics through a persistent turn towards decoloniality, I seek to verify by theoretical discussion, my perceptions of what we understand as “art” in contemporary times. The main aim is to create, identify, promote, provoke, appropriate, and revise artistic concepts that can interconnect creative borders disjointed by colonialism to reveal the contradictions of the West. Having the 1960s and 1970s as main references to this discussion – due to its aspects of “superanthropophagy” (as stated by Helio Oiticica) – I propose links between the present moment and a decolonizing perspective of such era. For this intent, I theoretically analyze the gaps existent between the comprehension of the larger audience on these artistic productions and what we, as scholars, understand as contemporary art. This analysis aims to deconstruct westernizing notions of art to “border” territories fragmented by colonialism. Lastly, I also take part in actual decolonizing endeavors by joining the art collective nMUnDO which recently held its 11th performance festival Durante (2021). The collective’s enterprises, artistic proposals, artists, and scholars whose were with me in this process is based on the “bordering” concept I carry out in this article. | pt_BR |
dc.description.resumo | Este trabalho tem duas frentes que se mesclam em um bricoleur metodológico: Ao mesmo tempo em que, ao estilo etnográfico, narro minha busca por uma poética própria perfazendo um constante giro descolonial, procuro embasar, por meio de uma problematização teórica, minhas percepções daquilo que na contemporaneidade chamamos de arte. O objetivo é criar, identificar, promover, estimular, apropriar e revisitar propostas artísticas que sejam capazes de interligar territórios separados pela colonialidade, revelando suas contradições. Entendendo as décadas de 1960/70 como o momento de “superantropofagia”, como disse Helio Oiticica, proponho pontes entre o presente e um modo descolonizante de percepção de tal momento. Para este intento, além de um aprofundamento teórico sobre os abismos existentes entre o público geral e a arte contemporânea, aprofundamento este que busca desmistificar noções romantizadas de arte que carregam traços colonizantes com o intuito de “abeirar” territórios separados pela colonialidade - realizo também uma parte prática, que consiste em uma rede de ações junto ao coletivo nMUnDO, que produziu a décima primeira edição do festival de performance Durante, (2021). Tais ações, propostas artísticas, artistas e pesquisadores que estiveram comigo neste processo são o recorte ao qual busco associar a ideia de “Abeiramento”. | pt_BR |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | EBA - ESCOLA DE BELAS ARTES | pt_BR |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Artes | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/ | * |
dc.subject | Abeiramento | pt_BR |
dc.subject | Performance | pt_BR |
dc.subject | Descolonização | pt_BR |
dc.subject.other | Arte moderna - Séc. XXI - Brasil | pt_BR |
dc.subject.other | Performance (Arte) | pt_BR |
dc.subject.other | Descolonização | pt_BR |
dc.subject.other | Arte - História e crítica | pt_BR |
dc.title | "Abeiramento": performance e descolonização no Brasil contemporâneo | pt_BR |
dc.type | Tese | pt_BR |
dc.identifier.orcid | https://orcid.org/0000-0002-4254-9507 | pt_BR |
Appears in Collections: | Teses de Doutorado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
cesco TFI_versão digital.pdf | 3.45 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License