Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/39305
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorMárcia Almadapt_BR
dc.date.accessioned2022-02-08T17:28:59Z-
dc.date.available2022-02-08T17:28:59Z-
dc.date.issued2018-
dc.citation.volume26pt_BR
dc.citation.spage1pt_BR
dc.citation.epage31pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.1590/1982-02672018v26e02d1pt_BR
dc.identifier.issn19820267pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/39305-
dc.description.abstractThis paper aims to foment the terminological and conceptual discussion involved in the identification of techniques and materials applied to manuscripts, drawings and paintings, particularly produced during scientific expeditions in the 18th and the 19th centuries; it also analyzes other images from that time, regardless of their artistic status. The methodological approach is established on interdisciplinary interests of Social History, Art History, and Conservation Science. Specification of the inks used on paper, their application and preparation methods, as well as the distinction of the optical effects resulting from the different process, could avoid the widespread generalizations in the use of the expression “watercolor drawing”. Social and historical circumstances related to the production of the visual material could also help identifying the material qualities of graphic documents, and distinguishing among graffiti, china ink and watercolor drawings, and between body color and watercolor paintings. It is important to acknowledge that the use of materials and techniques was a painter’s social and historical choice made from many possibilities.pt_BR
dc.description.resumoA partir da observação interdisciplinar fundada nos interesses da história social, da história da arte e da ciência da conservação, este artigo pretende fomentar a discussão conceitual e terminológica envolvida na identificação de técnicas e materiais empregados no desenho e na pintura em manuscritos, com foco particular nos produtos visuais resultantes das viagens científicas dos séculos 18 e 19, mas se estendendo também às demais imagens, com ou sem o estatuto de obras de arte, produzidas no mesmo período. Fugindo das generalizações inerentes à expressão “desenho aquarelado”, são expostas as especificidades das tintas usadas na pintura em papel, sua preparação, técnicas de aplicação e resultados óticos obtidos com os diferentes processos, relacionando os produtos finais às circunstâncias sociais de produção, com o intuito de auxiliar na distinção entre desenhos, pinturas a têmpera e pinturas em aquarela e apresentar alternativas terminológicas que especifiquem as qualidades materiais dos documentos gráficos.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEBA - DEPARTAMENTO DE ARTES PLÁSTICASpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofAnais do Museu Paulistapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectPinturapt_BR
dc.subjectDesenhopt_BR
dc.subjectManuscritospt_BR
dc.subjectMaterialidadept_BR
dc.subjectIlustração científicapt_BR
dc.subject.otherDesenho - Técnicapt_BR
dc.subject.otherPintura - Técnicapt_BR
dc.subject.otherManuscritos - Séc. XVIII-XIXpt_BR
dc.subject.otherManuscritos - Conservação e restauraçãopt_BR
dc.titleA mão, o olho e a matéria: reflexões sobre a identificação das técnicas e materiais da pintura em documentos históricospt_BR
dc.title.alternativeWatercolour drawings: reflections on historical painted manuscripts techniques and materials identificationpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.revistas.usp.br/anaismp/article/view/146860pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-9046-9229pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
A mão, o olho e a matéria.pdf4.24 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.