Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/39346
Type: Artigo de Periódico
Title: A indissociabilidade do ensino, pesquisa e extensão nos cursos de graduação em direito: a proposta de reformulação do projeto pedagógico do Curso de Direito da UFMG de 2016
Other Titles: The indivisibility between teaching, reserch and community activities in undergraduate courses in law: a proposal to reformulate the pedagogical project of the Law Course at UFMG in 2016
Authors: Rubia Carneiro Neves
Marcella Furtado de Magalhães Gomes
Maria Tereza Fonseca Dias
Abstract: Este trabalho relata e discute a proposta de reformulação do Projeto Pedagógico do Curso de Direito da UFMG apresentada pelo Núcleo Docente Estruturante (NDE) e analisada, em 2016, pela comunidade acadêmica. Utilizou-se a metodologia descritiva, analítica e propositiva, a partir do estudo de fontes bibliográficas, dados empíricos e fontes documentais. A reformulação do PPC promoveu amplo e aberto debate entre docentes, discentes e técnicos administrativos da Faculdade, a partir da indissociabilidade entre ensino, pesquisa e extensão na formação do bacharel em Direito e das noções teóricas da pedagogia da emancipação e formação para a autonomia. Analisado o material pesquisado, concluiu-se que, em que pese bem estruturada e apta à reformulação do curso de Direito da UFMG, a proposta precisará ser melhor debatida pela comunidade acadêmica e reformulada à luz das necessidades que emergiram de sua discussão inicial.
Abstract: This paper reports on and discusses the proposed reformulation of the Pedagogical Project of the Law Course at UFMG (PPC) presented by the group reponsible for course and structure policy (NDE) and analyzed in 2016 by the academic community. The descriptive, analytical and propositional methodology was used, based on the study of bibliographical sources, empirical data and documentary sources. The reform of the PPC promoted a wide and open debate among teachers, students and administrative staff in the Faculty of Law, based on the Constitutional principle of indivisibility between teaching, research and community activities in the training of the bachelor in Law and the theoretical notions of the “pedagogy of emancipation” and “formation for autonomy”. After analyzing the researched material, it was concluded that, in spite of being well structured and able to reformulate the UFMG Law course, the proposal would need to be better debated by the academic community and reformulated in light of the needs that emerged from the initial discussion.
Subject: Direito - Estudo e ensino - Brasil
Educação
Ensino superior - Currículos
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: DIR - DEPARTAMENTO DE DIREITO DO TRABALHO E INTRODUÇÃO AO ESTUDO DO DIREITO
DIR - DEPARTAMENTO DE DIREITO E PROCESSO CIVIL E COMERCIAL
DIR - DEPARTAMENTO DE DIREITO PÚBLICO
Rights: Acesso Aberto
metadata.dc.identifier.doi: http://dx.doi.org/10.12818/P.0304-2340.2017v70p669
URI: http://hdl.handle.net/1843/39346
Issue Date: 2017
metadata.dc.url.externa: https://revista.direito.ufmg.br/index.php/revista/article/view/1866
metadata.dc.relation.ispartof: Revista da Faculdade de Direito da Universidade Federal de Minas Gerais
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
A indissociabilidade do ensino, pesquisa e extensão ....pdf211.1 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.