Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/39435
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Anderson Tadeu Marques Cavalcantept_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/6409622356433401pt_BR
dc.contributor.advisor-co1Renan Pereira Almeidapt_BR
dc.contributor.referee1João Bosco Moura Tonucci Filhopt_BR
dc.contributor.referee2Jupira Gomes de Mendonçapt_BR
dc.creatorMichel Rimes da Silvapt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/7141262893725551pt_BR
dc.date.accessioned2022-02-16T19:57:56Z-
dc.date.available2022-02-16T19:57:56Z-
dc.date.issued2021-05-07-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/39435-
dc.description.abstractThis dissertation aims to analyze the potential impacts of urban and road infrastructure works implemented in the 2000s in the North Vec tor region of the city of Belo Horizonte for the conformation of urban centralities. Using the database of the Municipal Register of Taxpayers of the Belo Horizonte City (CMC), an index of analysis of productive agglomerations was built. The analysis consi sts of verifying the effects of the development of Large Urban Projects (GPUs) on the level of specialization of goods and services offered in different urban spaces. The main results suggest the rigidity of the CenterSouth region as a provider of special ized services and the formation of specialized centers continuing to the established centralities which reinforce suburban centralities. Punctual reinforcements were also identified in the regions of North Vector, depending on the type of service analyze d, which suggests that GPUs may have reinforced preexisting centralities, but that it’s impacts were limited.pt_BR
dc.description.resumoEsse trabalho visa analisar os potenciais impactos das obras de infraestrutura urbana e viária implementadas na década de 2000 na região do Vetor Norte da cidade de Belo Horizonte para a conformação de centralidades urbanas. Utilizando-se dados do Cadastro Municipal de Contribuintes de Tributos Mobiliários da Prefeitura de Belo Horizonte, foi construído um índice de análise de aglomerações produtivas. A análise consiste em verificar quais os efeitos do desenvolvimento de Grandes Projetos Urbanos (GPUs) sobre o grau de especialização de bens e serviços ofertados em diferentes espaços urbanos. Os principais resultados sugerem rigidez da regional Centro-Sul enquanto provedora de serviços especializados e a formação de núcleos especializados contínuos às centralidades estabelecidas - que reforçam centralidades suburbanas. Também foram identificados reforços pontuais nas regionais do Vetor Norte, a depender do tipo de serviço analisado, o que sugere que os GPUs podem ter reforçado centralidades pré existentes, mas que seus impactos foram limitados.pt_BR
dc.description.sponsorshipCAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFACE - FACULDADE DE CIENCIAS ECONOMICASpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Economiapt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectBelo Horizontept_BR
dc.subjectCentralidadespt_BR
dc.subjectGrandes projetos urbanospt_BR
dc.subjectConvenções urbanaspt_BR
dc.subjectVetor nortept_BR
dc.subjectMinas Geraispt_BR
dc.subjectRMBHpt_BR
dc.subject.otherEconomiapt_BR
dc.subject.otherBelo Horizonte - Região Metropolitanapt_BR
dc.subject.otherObras públicaspt_BR
dc.titleGrandes projetos urbanos e centralidadespt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Dissertação Michel Rimes da Silva.pdfDissertação de mestrado4.51 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.