Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/39516
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | Fetichismo e regressão musicais em Theodor Adorno |
Other Titles: | Musical fetishism and regression in Theodor Adorno |
Authors: | Verlaine Freitas |
Abstract: | O objetivo do artigo é fazer uma análise do texto “Sobre o caráter fetichista na música e a regressão da audição”, de Theodor W. Adorno, mostrando como a noção de fetiche permite ao autor delinear a auto-negação da música, tanto pela absorção do valor de uso pelo de troca, quanto pela infantilização do público, momento em que a pseudo-atividade demonstra uma vertiginosa acoplagem entre indivíduo e sociedade. |
Abstract: | The objective of the paper is to make an analysis of Theodor W. Adorno's text "On the fetishistic character in music and the regression of hearing", showing how the notion of fetish allows the author to delineate the self-denial of music, both by the absorption of value of use by the value of exchange, and by the infantilization of the public, when the pseudo-activity demonstrates a vertiginous coupling between individual and society. |
Subject: | Adorno, Theodor W., 1903-1969 Música Fetichismo da mercadoria Cultura e comunicação de massa |
language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
metadata.dc.publisher.department: | FAF - DEPARTAMENTO DE FILOSOFIA |
Rights: | Acesso Aberto |
metadata.dc.identifier.doi: | https://doi.org/10.26694/pensando.v8i16.6447 |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/39516 |
Issue Date: | 2017 |
metadata.dc.url.externa: | https://revistas.ufpi.br/index.php/pensando/article/view/6447 |
metadata.dc.relation.ispartof: | Pensando - Revista de Filosofia |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
verlaineFetichismoRegressao.pdf | 265.92 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.