Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/39733
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dc.creatorAdriana Campos Silvapt_BR
dc.creatorRicardo Manoel de Oliveira Moraispt_BR
dc.date.accessioned2022-02-25T17:29:18Z-
dc.date.available2022-02-25T17:29:18Z-
dc.date.issued2018-
dc.citation.volume11pt_BR
dc.citation.issue04pt_BR
dc.citation.spage2359pt_BR
dc.citation.epage2381pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.12957/rqi.2018.32102pt_BR
dc.identifier.issn1516-0351pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/39733-
dc.description.abstractThe scope of the text is to analyze the political eternal return and the possibility of avoiding it by a republican institutional arrangement in Machiavelli. In this sense, this work, carried out through a bibliographical analysis of the Machiavellian works, is located in the field of Political Philosophy, especially when it assumes that its central problem is the question of the best regime. To Machiavelli, human history, which is political (since the human being is a political being), is cyclical and marked by a natural degeneration of the pure forms of government (principality, aristocracy, democracy), which leads to the eternal return. However, the cyclical character of the political is relative since a well-ordered city may suspend political-institutional degeneracy, like Rome. That is, the political result achieved by the Roman republic must be understood as paradigmatic.pt_BR
dc.description.resumoO objetivo do texto é analisar o eterno retorno político e a possibilidade de evitá-lo pelo arranjo institucional republicano em Maquiavel. Neste sentido, este trabalho, realizado por meio de uma análise bibliográfica das obras maquiavelianas, situa-se no campo da Filosofia Política, sobretudo quando se assume que a questão central desta área do saber é a pergunta pelo melhor regime. Para Maquiavel, a história humana, que é política (pois o ser humano é um ser político), é cíclica e é marcada pela degenerescência natural das formas puras de governo (principado, aristocracia, democracia), o que leva ao eterno retorno. Todavia, o caráter cíclico do político é relativo, já que uma cidade bem ordenada pode suspender a degenerescência político-institucional, como Roma. Ou seja, o resultado político alcançado pela república romana deve ser compreendido como paradigmático.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentDIR - DEPARTAMENTO DE DIREITO PÚBLICOpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista Quaestio Iurispt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectPerfeição institucionalpt_BR
dc.subjectEterno retornopt_BR
dc.subjectFormas de governopt_BR
dc.subjectRepúblicapt_BR
dc.subject.otherDireito constitucionalpt_BR
dc.subject.otherRepúblicapt_BR
dc.subject.otherGoverno representativo e representaçãopt_BR
dc.titleEterno retorno e a perfeição institucional em Maquiavelpt_BR
dc.title.alternativeEternal return and the institutional perfection in Machiavellipt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/quaestioiuris/article/view/32102pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-2871-6778pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/ 0000-0003-4089-6385pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

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