Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/39953
Type: Artigo de Periódico
Title: Instruments for evaluation of functionality in children with low vision: a literature review
Other Titles: Instrumentos para avaliação da funcionalidade em crianças com baixa visão: uma revisão de literatura.
Authors: Aline de Oliveirabrandão
Gláucia Manzan Queiroz Andrade
Galton Carvalho Vasconcelos
Luciana Drummond de Figueiredo Rossi
Grace Rego Saliba
Abstract: We conducted a literature review of tools used to evaluate functionality in children with low vision with the aim of analyzing the applicability, advantages, and disadvantages for children <6 years of age, an age at which visual development is mostly complete. Publications in Portuguese, English and, Spanish describing functional evaluation tools for children aged 0-18 years with low vision in the following databases were included: Web of Science, Virtual Health Library, Cochrane, Scielo, and PubMed. A total of 181 articles were collected, 15 of which were included in this review. Thirteen tools were identified, nine of which evaluated overall functionality and quality of life through questionnaires. The other 4 instruments, using a observational test model, evaluated functionality and they were elected. Observational tests chosen for their accuracy and lower selection bias were used to evaluate visual functionality. Of these, the Functional Vision Assessment up to 6 years seems to be promising. In conclusion, we observed a lack of tools for evaluating functionality in children with low vision. This type of evaluation is necessary for planning visual rehabilitation to improve quality of life in children with low vision.
Abstract: Realizamos uma revisão de literatura de instrumentos utilizados para avaliar a funcionalidade em crianças com baixa visão com o objetivo de analisar a aplicabilidade, vantagens e desvantagens para crianças <6 anos de idade, idade em que o desenvolvimento visual é quase completo. Foram incluídas publicações em português, inglês e espanhol descrevendo instrumentos de avaliação funcional para crianças de 0 a 18 anos com baixa visão nas seguintes bases de dados: Web of Science, Biblioteca Virtual em Saúde, Cochrane, Scielo e PubMed. Um total de 181 artigos foram coletados, 15 dos quais foram incluídos nesta revisão. Foram identificados 13 instrumentos, dos quais nove avaliaram a funcionalidade geral e a qualidade de vida por meio de questionários. Os outros 4 instrumentos, utilizando um modelo de teste observacional, avaliaram a funcionalidade e foram eleitos. Testes observacionais escolhidos por sua precisão e menor viés de seleção foram usados ​​para avaliar a funcionalidade visual. Destes, a Avaliação da Visão Funcional até 6 anos parece ser promissora. Em conclusão, observamos a falta de instrumentos para avaliação da funcionalidade em crianças com baixa visão. Esse tipo de avaliação é necessário para o planejamento da reabilitação visual para melhorar a qualidade de vida em crianças com baixa visão.
Subject: Distúrbios da visão
Baixa Visão
Qualidade de vida
Avaliação da deficiência;
language: eng
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: MED - DEPARTAMENTO DE OFTALMOLOGIA E OTORRINOLARINGOLOGIA
Rights: Acesso Aberto
metadata.dc.identifier.doi: 10.5935/0004-2749.20170016
URI: http://hdl.handle.net/1843/39953
Issue Date: 2017
metadata.dc.url.externa: https://www.scielo.br/j/abo/a/rFdqsNswhrwMkq5MFrCC6HM/?lang=en
metadata.dc.relation.ispartof: Arquivos brasileiros de oftalmologia
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2017_Instruments for evaluation of functionality in children with low vision.pdf296.55 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.