Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/39975
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorAna Paula Caldeira Sampaiopt_BR
dc.date.accessioned2022-03-11T14:23:51Z-
dc.date.available2022-03-11T14:23:51Z-
dc.date.issued2021-
dc.citation.volume20pt_BR
dc.citation.spage1pt_BR
dc.citation.epage12pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.14393/che-v20-2021-1pt_BR
dc.identifier.issn1982-7806pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/39975-
dc.description.abstractThis paper aims to analyze two discourses which mark the representation of the school as a social institution. The first, based on an Enlightenment understanding of knowledge, constructed a positive perception of the school institution, understanding it as an ‘antidote’ for social problems. The second, strongly in vogue today, perceives the school as an outdated institution ‘in crisis.’ We intend to show that both of these seek to answer the same question: what is the role of the education in overcoming national problems?pt_BR
dc.description.resumoEste texto tem como objetivo analisar dois discursos que marcam a representação da escola como instituição social. O primeiro deles, formulado a partir de uma percepção iluminista do saber, construiu um olhar positivo sobre a instituição escolar, considerando-a “antídoto” para os males sociais. O segundo, fortemente em voga hoje, percebe a escola como uma instituição superada e “em crise”. Procuraremos mostrar que estes dois discursos buscam responder a uma mesma pergunta, que poderia ser formulada nos seguintes termos: qual o papel da educação para a superação dos problemas nacionais?pt_BR
dc.description.sponsorshipCNPq - Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológicopt_BR
dc.description.sponsorshipFAPEMIG - Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de Minas Geraispt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAF - DEPARTAMENTO DE HISTÓRIApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofCadernos de História da Educaçãopt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducaçãopt_BR
dc.subjectInstituição escolarpt_BR
dc.subjectCrise da escolapt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherEducação Históriapt_BR
dc.subject.otherEscolaspt_BR
dc.subject.otherInstituição socialpt_BR
dc.titleDa “educação como salvação” à “crise da escola”: notas sobre a história da instituição escolarpt_BR
dc.title.alternativeFrom ‘education as salvation’ to the ‘crisis of the school’: notes on the history of the school institutionpt_BR
dc.title.alternativeDe la educación como salvación a la crisis de la escuela: notas sobre la historia de la institución escolarpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://seer.ufu.br/index.php/che/article/view/58216pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/ 0000-0001-8313-1062pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
anaPaulaEducSalvacao.pdf3.59 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.