Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/40052
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorAna Paula Karruzpt_BR
dc.date.accessioned2022-03-14T13:55:49Z-
dc.date.available2022-03-14T13:55:49Z-
dc.date.issued2018-
dc.citation.volume61pt_BR
dc.citation.issue2pt_BR
dc.citation.spage405pt_BR
dc.citation.epage462pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.1590/001152582018157pt_BR
dc.identifier.issn16784588pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/40052-
dc.description.abstractPromulgated in 2012, the Law of Quotas (LdasC) established a minimum standard for affirmative action in access to federal higher education. The evidence suggests that the LdasC changed the profile of the students, without academic damage. However, several aspects of affirmative action may compromise its effectiveness. This study aims to formulate hypotheses about the mechanisms by which LdasC impacts the chances of different groups to access tertiary education, and it measures these impacts. It mobilizes Bourdieu and Passeron’s theory of embodiments to predict reactions in demand by UFMG and Roemer’s Axiom of Identification to measure inequalities of opportunity in access. A natural experiment, with a random “as if” attribution to treatment (greater percentage of vacancies reserved in 2015 than in 2014) for individuals of a certain age, and a matching frontier allow causal inferences. They are employees of the ENEM and School Censuses, and data of the candidates for face-to-face courses offered in Belo Horizonte. The findings indicate that LdasC: i) warmed the demand for higher education among its target audience; ii) reduced access inequalities for high school graduates; and iii) it was more effective in the offers with lower candidate / vacancy ratio, in the degrees and in the day courses.pt_BR
dc.description.resumoPromulgada em 2012, a Lei das Cotas (LdasC) estabeleceu um padrão mínimo para as ações afirmativas no acesso ao ensino superior federal. A evidência sugere que a LdasC mudou o perfil dos discentes, sem prejuízo acadêmico. Porém, diversos aspectos dessa ação afirmativa podem comprometer sua efetividade. Este estudo ambiciona formular hipóteses sobre mecanismos pelos quais a LdasC impacta as chances de diferentes grupos acessarem a educação terciária, e dimensiona esses impactos. Mobiliza a teoria das disposições incorporadas, de Bourdieu e Passeron, para prever reações na demanda pela UFMG, e o Axioma de Identificação de Roemer, para mensurar desigualdades de oportunidade no acesso. Um experimento natural, com atribuição “como se” aleatória ao tratamento (maior percentual de vagas reservadas em 2015 em relação a 2014) para indivíduos de certa idade, e uma estratégia de pareamento (matching frontier) possibilitam inferências causais. São empregados microdados do ENEM e Censos Escolares, e dados dos candidatos a cursos presenciais oferecidos em Belo Horizonte. Os achados indicam que a LdasC: i) aqueceu a demanda pelo ensino superior entre seu público-alvo; ii) reduziu desigualdades no acesso para concluintes do ensino médio; e iii) foi mais efetiva nas ofertas com menor relação candidato/vaga, nas licenciaturas e nos cursos diurnos.pt_BR
dc.description.sponsorshipCAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorpt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAF - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIA POLÍTICApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofDados: Revista de Ciências Sociaispt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectAções afirmartivaspt_BR
dc.subjectLei das Cotaspt_BR
dc.subjectAcesso ao ensino superiorpt_BR
dc.subjectUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.subjectExperimento naturalpt_BR
dc.subject.otherProgramas de ação afirmativapt_BR
dc.subject.otherEnsino superiorpt_BR
dc.subject.otherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.titleOferta, demanda e nota de corte: experimento natural sobre efeitos da Lei das Cotas no acesso à Universidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.title.alternativeSupply, demand and cut-off note: natural experiment on effects of the Quotas Law on access to the Federal University of Minas Geraispt_BR
dc.title.alternativeOferta, demanda y nota de corte: experimento natural sobre efectos de la Ley de las Cuotas en el acceso a la Universidad Federal de Minas Geraispt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttp://dados.iesp.uerj.br/artigos/?id=1111pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/ 0000-0002-8200-0121pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
anaKarruzOfertaDemanda.pdf430.74 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.