Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/40337
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorRodrigo de Oliveira Gomespt_BR
dc.creatorAdmir Soares de Almeida Júniorpt_BR
dc.date.accessioned2022-03-22T22:02:23Z-
dc.date.available2022-03-22T22:02:23Z-
dc.date.issued2019-04-
dc.citation.volume26pt_BR
dc.citation.issue2pt_BR
dc.citation.spage47pt_BR
dc.citation.epage65pt_BR
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.18764/2178-2229.v26n2p47-65pt_BR
dc.identifier.issn2178-2229pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/40337-
dc.description.abstractThis study aims to analyze the National Curricular Guidelines for undergraduate courses in Physical Education and the National Curricular Guidelines for Teacher Education Courses for Basic Education, in the hope of understanding the logic of formulation and implementation of these political instruments and their impacts on the dichotomization of the offer of the modalities: teacher training and bachelor courses. The researches were: bibliographical and documentary in a qualitative research approach. The documents used in the analysis were the opinions and instructions of the National Council of Education (CNE) through the Higher Education Board (CES) of the Ministry of Education (MEC), which deal with the particularities of higher education of teachers of Physical Education (Bachelor and Teachers formed). It was possible to record that the educational policy of higher education in Physical Education is forged by contradictory decisions. On the one hand it establishes the guarantee of the right to education with a humanistic and generalist characteristic, giving autonomy to the institutions to innovate their curricula, but on the other, it allows market conditions that segment the training in teacher courses and baccalaureate, generating legal uncertainty for the trainees and the graduates of the courses, devaluation of the degree and extolling in bachelor degree.pt_BR
dc.description.resumoEste estudo tem por objetivo analisar as Diretrizes Curriculares Nacionais para os cursos de graduação em Educação Física e as Diretrizes Curriculares Nacionais para os Cursos de Formação de Professores para a Educação Básica, na expectativa por compreender as lógicas de formulação e implementação destes instrumentos políticos e seus impactos na dicotomização da oferta das modalidades: licenciatura e bacharelado. Foram combinadas as pesquisas: bibliográfica e documental em uma abordagem qualitativa de investigação. Os documentos utilizados na análise foram os pareceres e resoluções do Conselho Nacional de Educação (CNE) via Câmara de Educação Superior (CES) do Ministério da Educação (MEC) que tratam sobre as particularidades da formação profissional em nível superior de professores de Educação Física (Bacharéis e licenciados). Para o tratamento dos dados foi utilizada a técnica de análise de conteúdo. Foi possível constatar que a política educacional de formação superior em Educação Física está forjada por atos decisórios contraditórios. De um lado, estabelece a garantia do direito à educação com característica humanística e generalista dando autonomia às instituições inovarem seus currículos, mas de outro, permite condicionantes mercadológicos que segmentam a formação em licenciatura e bacharelado, o que gerou insegurança jurídica para os estagiários e egressos dos cursos, desvalorização da licenciatura e enaltecimento do bacharelado.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEEF - DEPARTAMENTO DE EDUCAÇÃO FÍSICApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofCadernos de Pesquisa (UFMA)pt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectPolítica educacionalpt_BR
dc.subjectFormação profissionalpt_BR
dc.subjectFormação de professorespt_BR
dc.subjectEducação físicapt_BR
dc.subject.otherPolítica e educaçãopt_BR
dc.subject.otherFormação profissionalpt_BR
dc.subject.otherProfessores de educação físicapt_BR
dc.subject.otherEducação físicapt_BR
dc.titlePolíticas educacionais no Brasil: análise sobre as diretrizes curriculares para cursos de educação físicapt_BR
dc.title.alternativeEducational policies in Brazil: analysis of the curricular guidelines for physical education coursespt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttp://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/11879pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-7489-4161pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.