Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/40457
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dc.creatorGustavo Montenegro Maneschypt_BR
dc.creatorHélder Ferreira Isayamapt_BR
dc.date.accessioned2022-03-24T22:47:27Z-
dc.date.available2022-03-24T22:47:27Z-
dc.date.issued2019-01-
dc.citation.volume6pt_BR
dc.citation.issue1pt_BR
dc.citation.spage31pt_BR
dc.citation.epage51pt_BR
dc.identifier.issn2358-1239pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/40457-
dc.description.abstractThis article aims to discuss the appropriation of leisure spaces in the city by university professors Who work in the Field of leisure studies in cities in northern Brazil, as well as to identify the limits found for this appropriation. We combined the use of bibliographic research with a semi- structured interview with 11 teachers, Who teach leisure subjects in the states of Pará and Amapá. The limits indicated were scarcity of spaces and public policies; tendency towards privatization of spaces; concentration of spaces in the central áreas of cities; few cultural programs; difficulty of transportation and locomotion in the cities; unequal use between genders; lack of accessibility for the elderly and disabled. We highlight the need for investments in relation to leisure policies, which implies better distribution of spaces, diversification of cultural practices, accessibility and gender equity.pt_BR
dc.description.resumoEste esse artigo teve como objetivo discutir a apropriação dos espaços de lazer da cidade por professores universitários que atuam no campo dos estudos do lazer em cidades da Região Norte do Brasil, bem como identificar limites encontrados para essa apropriação. Combinamos o uso da pesquisa bibliográfica com a entrevista semi-estruturada com 11 professores, os quais lecionam disciplinas de lazer nos estados do Pará e Amapá. Os limites apontados foram escassez de espaços e políticas públicas; tendência à privatização dos espaços; concentração dos espaços nas áreas centrais das cidades; poucas programações culturais; dificuldade de transporte e locomoção nas cidades; uso desigual entre gêneros; falta de acessibilidade para pessoas idosas e com deficiência. Evidenciamos a necessidade de investimentos em relação a políticas de lazer, o que implica melhor distribuição de espaços, diversificação das práticas culturais, acessibilidade e equidade de gênero.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEEF - DEPARTAMENTO DE EDUCAÇÃO FÍSICApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista Brasileira de Estudos do Lazerpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectLazerpt_BR
dc.subjectCidadept_BR
dc.subjectPolíticas públicaspt_BR
dc.subjectFormação culturalpt_BR
dc.subject.otherLazerpt_BR
dc.subject.otherCidades e vilaspt_BR
dc.subject.otherEspaços públicospt_BR
dc.subject.otherPolíticas públicaspt_BR
dc.titleO lazer e a cidade: o olhar dos professores universitários no Pará e Amapápt_BR
dc.title.alternativeLeisure and the city: the look of university teachers in Pará and Amapápt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rbel/article/view/15204pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/ 0000-0002-4442-5356pt_BR
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