Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/40490
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dc.creatorMaria Joana Fernandes Alves Pereirapt_BR
dc.creatorMaria Manuel Baptistapt_BR
dc.creatorHélder Ferreira Isayamapt_BR
dc.date.accessioned2022-03-28T13:50:34Z-
dc.date.available2022-03-28T13:50:34Z-
dc.date.issued2019-01-
dc.citation.volume27pt_BR
dc.citation.issue1pt_BR
dc.citation.spage127pt_BR
dc.citation.epage140pt_BR
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.31501/rbcm.v27i1.9896pt_BR
dc.identifier.issn0103-1716pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/40490-
dc.description.abstractA song, especially that which is sung, is a daily companion of the western people, very particular of the young. As such, musical production is strongly coveted by the Creative Industries, especially the record companies which, by exploring it, always look for new potentialities and new markets. For example, image became a composite virtually inseparable from the song, thus fostering a more salable product, via the internet, with easy access to any young person anywhere. The purpose of this article is to evaluate the influence in the young, of pop music video clips, to whom they are specially directed. In this study we chose to analyze one of the most popular video clips, looking to understand them, specifically the part of their music and of the respective images on the videoclip, and to profoundly appreciate how these conditionate the ways teenagers enjoy their leisure time. Thus, a core issue here is related to the ways, and their decoding, that these latest extensions of music (the video clips) can have on the young people. The main question that arises is: what kind of influences visual music, and its omnipresence, imposes in the quality of leisure moments experience by the young? The present research approaches this subject from a point of view of the Cultural Studies, understood as an area of interdisciplinarity that allows us to articulate thematics from the Cultural and the Creative Industries, the areas of leisure studies and the model of communication by Stuart Hall, "enconding and decoding", to proceed to the empirical material analysis that was produced from the visualization of a video clip by a group of young people. The study presented here is exploratory and integrates a larger area of scientific investigation leading to a doctoral thesis.pt_BR
dc.description.resumoA música, especialmente a que é cantada, é companheira diária das populações ocidentais, muito particularmente dos jovens. Como tal, a produção musical é fortemente cobiçada pelas indústrias criativas, nomeadamente as discográficas que, explorando-a, procuram sempre novas potencialidades e novos mercados. Por exemplo, a imagem tornou-se constituinte praticamente indissociável da canção, fomentando, consequentemente, um produto mais vendável, através de internet, e de acesso fácil a qualquer jovem em qualquer lugar. O objetivo deste artigo é avaliar o impacto, nos jovens, de videoclipes de música pop, que lhe são especialmente dirigidos. Neste estudo escolhemos analisar um dos mais populares desses videoclipes, procurando compreender quais os sentidos, quer da música, quer do respetivo videoclipe, procurando aprofundar os modos, como estes condicionam a vivência do tempo de ócio dos adolescentes. Assim, a questão nuclear aqui colocada relaciona-se com os sentidos e respetiva descodificação que esta mais recente extensão da música (os videoclipes) poderão ter nos jovens. A principal questão que colocamos é a seguinte: Será que a dimensão visual da música, e a sua omnipresença, influi na qualidade da experiência de momentos de ócio por parte dos jovens? A presente investigação aborda esta questão a partir dos Estudos Culturais, entendidos estes como uma área interdisciplinar que nos permite articular temáticas das Indústrias Culturais e Criativas, a área dos estudos de ócio e o modelo de comunicação de Stuart Hall, enconding and decoding, para proceder à análise do material empírico que produzimos a propósito da visualização de um videoclipe por um grupo de jovens. O estudo que aqui apresentamos é exploratório e integra-se numa investigação mais vasta que deverá conduzir a uma dissertação de doutoramento.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEEF - DEPARTAMENTO DE EDUCAÇÃO FÍSICApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista Brasileira de Ciência e Movimentopt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectIndústrias criativaspt_BR
dc.subjectÓciopt_BR
dc.subjectJovenspt_BR
dc.subjectVideoclipes musicaispt_BR
dc.subjectGêneropt_BR
dc.subject.otherJuventudept_BR
dc.subject.otherCentros de recreaçãopt_BR
dc.subject.otherComunicação de massa e culturapt_BR
dc.subject.otherLazerpt_BR
dc.titleÓcio jovem e o consumo de videoclipes pop:­ um estudo exploratóriopt_BR
dc.title.alternativeYoung leisure and the consumption of pop music videos: an exploratory researchpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://portalrevistas.ucb.br/index.php/RBCM/article/view/9896pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/ 0000-0002-1465-4393pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/ 0000-0002-4442-5356pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

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