Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/40499
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Evaldo Balbino da Silvapt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/4498200084762279pt_BR
dc.contributor.referee1Elaine Amélia Martinspt_BR
dc.contributor.referee2Mônica Baeta Neves Pereira Dinizpt_BR
dc.creatorNorma de Souza Lopespt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/4472935353523887pt_BR
dc.date.accessioned2022-03-28T16:57:27Z-
dc.date.available2022-03-28T16:57:27Z-
dc.date.issued2021-05-17-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/40499-
dc.description.abstractThis work has as its theme “Literature literacy by audiobook: a didactic sequence proposal for reading The Little Prince”. Its main objective is to research, from the perspective of the literary multiliteracy, how audioreading on the literary reading skills of elementary school students. Based on the initial hypothesis that the exercise of hearing reading can contribute to the development and expansion of literary reading skills in elementary school students, we intend to make use of categories such as literacy, literature literacy, multiliteracy, auditory reading in addition to the presentation of a didactic sequence . The methodology adopted was carried out in the first instance through a bibliographic study based on thematic and theoretical, namely, literacy by Soares: 2009; Silva, 1998; Morais, 2013 and Martins, 1994, Rojo multiliteracy, 2012, literature literacy in Cosson , 2014 and Branco, 2005, audiobook and audio-reading in Barbosa, 2017 and Momesso, 2016). Then we will present a basic didactic sequence applied along the lines proposed by proposed by Dolz , Noverraz and Schneuwly (2004) and more specifically a basic didactic sequence as described by Cosson (2014) involving literature literacy by audiobook for a reading of The Little Prince, by Antoine de Saint-Exupéry. It is hoped with this proposition that the exposure of students to the methodological practices contained in the didactic sequence of literature literacy, from the work with literary audiobooks, can contribute significantly to the process of teaching and learning Literature.pt_BR
dc.description.resumoEste trabalho tem como tema “Letramento literário por audiolivro: uma proposta de sequência didática para leitura de O Pequeno Príncipe”. Tem como objetivo principal pesquisar, sob a perspectiva do multiletramento literário, como as audioleituras atuam nas competências de leitura literária dos estudantes de ensino fundamental. A partir da hipótese inicial de que o exercício da audioleitura pode contribuir para o desenvolvimento e a ampliação das competências de leitura literária de estudantes do ensino fundamental, pretendemos lançar mão de categorias como letramento, letramento literário, multiletramento e a audioleitura além da apresentação de uma sequência didática. A metodologia adotada foi realizada, em um primeiro momento, por meio de um estudo bibliográfico com base em temáticas e teóricos, a saber, letramento de Soares: 2009; Silva, 1998; Morais, 2013 e Martins, 1994, multiletramento de Rojo, 2012, letramento literário, Cosson, 2014 e Branco, 2005, audiolivro e audioleitura em Barbosa, 2017 e Momesso, 2016. Em seguida, apresentaremos uma sequência didática aplicada nos moldes propostos por Dolz, Noverraz e Schneuwly (2004) e mais especificamente uma sequência didática básica como descrita por Cosson (2014), envolvendo o letramento literário por audiolivro para uma leitura de O Pequeno Príncipe, de Antoine de Saint-Exupéry. Espera-se com esta proposição que a exposição dos estudantes às práticas metodológicas contidas na sequência didática de letramento literário, a partir do trabalho com audiolivros literários, possa contribuir de forma significativa para o processo de ensino e de aprendizagem de Literatura.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFALE - FACULDADE DE LETRASpt_BR
dc.publisher.programCurso de Especialização em Língua Portuguesa: Teorias e Práticas de Ensino de Leitura e Produção de Textospt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectLetramentopt_BR
dc.subjectLetramento literáriopt_BR
dc.subjectMultiletramentopt_BR
dc.subjectSequência didáticapt_BR
dc.subjectSequência didática básicapt_BR
dc.subjectAudioleiturapt_BR
dc.subject.otherLeitura – Estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherLeitura (Ensino fundamental)pt_BR
dc.subject.otherEducação de criançaspt_BR
dc.subject.otherMétodos de ensinopt_BR
dc.subject.otherLetramentopt_BR
dc.titleLetramento literário por audiolivro: uma proposta de sequência didática para a leitura de O pequeno Príncipept_BR
dc.typeMonografia (especialização)pt_BR
Appears in Collections:Especialização em Língua Portuguesa

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
_Norma de Souza Lopes. Letramento audiolivro.docx.pdf4.26 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.