Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/40694
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Evandro José Lemos da Cunhapt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/4786927139430779pt_BR
dc.contributor.advisor-co1Lucia Gouvêa Pimentelpt_BR
dc.contributor.referee1Ana Lucia Menezes de Andradept_BR
dc.contributor.referee2Mariana Mól Gonçalvespt_BR
dc.creatorBeatriz Conceição Fraga Françapt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/5100041277308301pt_BR
dc.date.accessioned2022-04-01T14:03:35Z-
dc.date.available2022-04-01T14:03:35Z-
dc.date.issued2021-10-27-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/40694-
dc.description.abstractAnalyzing the life and work of the American painter Edward Hopper, this dissertation pursues to identify the echoes of Hopper's work in cinema through the analysis of the pictorial and its influences on the filmic space. The technical aspects, composition, language, and meaning present in Hopper's works are considered, emphasizing the melancholy and alienation present in his works and how these are reconfigured into the cinematographic representation. This work also discusses why Hopper’s ethereal and spectral elements and atmosphere influence cinema. The research object was based on some of Hopper's paintings that were repeatedly reproduced in cinematographic works, such as House by the Railroad (1925); Nighthawks (1942); Automat (1927); Gas (1940), and Night Windows (1928), as well as some of his cinematographic representations, such as Shirley: Visions of Reality (2014), directed by Gustav Deutsch; Psycho (1960) and Rear Window (1954), both directed by Alfred Hitchcock, and Profondo Rosso (1975), directed by Dario Argento, among other works. This work sets one’s sights on identifying the recurrent visual elements of Hopper's work in cinema; to list the characteristics similar to these works and identify the context in which the Hopperian works are cinematically represented.pt_BR
dc.description.resumoAnalisando a vida e obra do pintor estadunidense Edward Hopper, esta dissertação visa identificar os ecos da obra hopperiana no cinema através da análise do pictórico e suas influências no espaço fílmico. São considerados os aspectos técnicos, de composição, linguagem e significado presentes nas obras de Hopper, dando ênfase ao caráter de melancolia e alienação presente em suas obras e em como estes se reconfiguram na representação cinematográfica. Discute-se por qual razão seus elementos e atmosfera etérea e espectral influenciam o cinema. O objeto de pesquisa teve como base algumas das pinturas de Hopper que foram reiteradamente reproduzidas em obras cinematográficas, como por exemplo House by the Railroad (1925); Nighthawks (1942); Automat (1927); Gas (1940) e Night Windows (1928), além de algumas de suas representações cinematográficas, como Shirley: Visions of Reality (Shirley - Visões da Realidade, em português) de 2014, dirigido por Gustav Deutsch; Psycho (Psicose, em em português), de 1960 e Rear Window (Janela Indiscreta, em português), de 1954, ambos de Alfred Hitchcock, e Profondo Rosso (Prelúdio para Matar, em português), de 1975, dirigido por Dario Argento, dentre outras obras. Almeja-se, a partir desse trabalho, identificar os elementos visuais recorrentes da obra de Hopper no cinema; arrolar as características semelhantes a estas obras e identificar o contexto em que as obras hopperianas são representadas cinematograficamente.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEBA - ESCOLA DE BELAS ARTESpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Artespt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEdward Hopperpt_BR
dc.subjectCinemapt_BR
dc.subjectPinturapt_BR
dc.subjectCinema e artes plásticaspt_BR
dc.subjectCinema e pinturapt_BR
dc.subject.otherHopper, Edward, 1882-1967pt_BR
dc.subject.otherPintura e cinemapt_BR
dc.subject.otherRepresentação cinematográficapt_BR
dc.subject.otherArte e fotografiapt_BR
dc.subject.otherCinemapt_BR
dc.subject.otherPinturapt_BR
dc.titleA mise en scène e influência hopperiana no cinemapt_BR
dc.title.alternativeEdward Hopper's mise en scène and influence on filmpt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
A Mise en Scène e Influência Hopperiana no Cinema - Beatriz Conceição Fraga França.pdf12.92 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.