Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/40696
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorMarcella Manfrin Barbacenapt_BR
dc.creatorAdriana Maria Valladão Novais Van Pettenpt_BR
dc.creatorDéborah Lima Ferreirapt_BR
dc.creatorLívia de Castro Magalhãespt_BR
dc.date.accessioned2022-04-01T15:13:34Z-
dc.date.available2022-04-01T15:13:34Z-
dc.date.issued2019-
dc.citation.volume27pt_BR
dc.citation.issue3pt_BR
dc.citation.spage534pt_BR
dc.citation.epage544pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.4322/2526-8910.ctoAO1839pt_BR
dc.identifier.issn2526-8910pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/40696-
dc.description.abstractIntroduction: Children with Developmental Coordination Disorder (DCD) have difficulties learning motor tasks, which suggests cognitive alteration, but evidence about the relationship between motor performance and cognitive level are still inconclusive. Objective: To investigate the relationship between the cognitive level and motor performance of children 7 to 10 years old with and without DCD. Method: We evaluated 402 children from public schools with the motor coordination test, Movement Assessment Battery for Children 2nd ed. (MABC-2) and the cognitive test, Raven’s Progressive Matrices (Raven). Parents completed the Developmental Coordination Disorder Questionnaire (DCDQ-Brazil), the Brazil Criterion for Economic Classification and a child’s health history. Data were analyzed using descriptive statistics and association, comparison and correlation tests. Results: Of the 402 children evaluated, 35 (8,7%) were identified with DCD. No difference was found in cognitive percentiles among children with and without DCD (p = 0,223), but there was a significant association between motor performance and cognitive level in the DCD group (p = 0,023), with a trend towards higher cognitive percentiles in the non-DCD group. There was a significant association (p = 0,009) between the global percentile in MABC-2 and Raven in the total sample. In groups with DCD, there was a significant negative correlation only between MABC-2 and age. Conclusion: There was a greater association between motor and cognitive tests’ scores than between DCD and cognitive level. The results reinforce the heterogeneous profile of children with DCD in both motor and cognitive domains.pt_BR
dc.description.resumontrodução: Crianças com Transtorno do Desenvolvimento da Coordenação (TDC) apresentam dificuldades para aprender tarefas motoras, o que sugere alteração cognitiva, mas evidências sobre a relação entre desempenho motor e nível cognitivo ainda são inconclusivas. Objetivo: Investigar a relação entre nível cognitivo e desempenho motor em crianças de 7 a 10 anos de idade com e sem TDC. Método: Foram avaliadas 402 crianças de escolas públicas com o teste de coordenação motora Movement Assessment Battery for Children 2ª ed. (MABC-2) e o teste cognitivo Matrizes Progressivas de Raven (Raven). Os pais preencheram o Developmental Coordination Disorder Questionnaire (DCDQ-Brasil), o Critério Brasil de classificação econômica e um histórico de saúde da criança. Os dados foram analisados com uso de estatística descritiva e testes de associação, comparação e correlação. Resultados: Das 402 crianças avaliadas, 35 (8,7%) foram identificadas com TDC. Não foi encontrada diferença nos percentis cognitivos entre crianças com e sem TDC (p = 0,223), mas houve associação significativa entre desempenho motor e nível cognitivo no grupo TDC (p=0,023), com tendência para percentis cognitivos mais altos no grupo não-TDC. Houve associação significativa (p=0,009) entre o percentil global no MABC-2 e o Raven na amostra total. Nos grupos com TDC, houve correlação negativa significante apenas entre o MABC-2 e a idade. Conclusão: Houve maior associação entre as pontuações nos testes motor e cognitivo do que entre TDC e nível cognitivo. Os resultados reforçam o perfil heterogêneo das crianças com TDC tanto no domínio motor como cognitivo.pt_BR
dc.description.sponsorshipFAPEMIG - Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de Minas Geraispt_BR
dc.description.sponsorshipCAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorpt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEEF - DEPARTAMENTO DE TERAPIA OCUPACIONALpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofCadernos Brasileiros de Terapia Ocupacionalpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectTranstorno do Desenvolvimento da Coordenaçãopt_BR
dc.subjectCogniçãopt_BR
dc.subjectCriançaspt_BR
dc.subject.otherTranstornos cognitivospt_BR
dc.subject.otherAtividade motorapt_BR
dc.subject.otherCriançaspt_BR
dc.titleNível cognitivo e transtorno do desenvolvimento da coordenação: estudo com escolares de 7 a 10 anos de idadept_BR
dc.title.alternativeCognitive level and developmental coordination disorder: study with schoolchildren aged 7 to 10 years oldpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.cadernosdeterapiaocupacional.ufscar.br/index.php/cadernos/article/view/2407/1166pt_BR
dc.identifier.orcidhttp://orcid.org/0000-0003-0546-6806pt_BR
dc.identifier.orcidhttp://orcid.org/0000-0001-7979-2319pt_BR
dc.identifier.orcidhttp://orcid.org/0000-0003-3391-2607pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.