Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/40890
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dc.creatorMarina de Brito Brandãopt_BR
dc.creatorGuilherme Maia Sette Câmarapt_BR
dc.creatorMárcio Cançado Valadares Ribeiropt_BR
dc.creatorMarisa Cotta Mancinipt_BR
dc.date.accessioned2022-04-07T19:28:18Z-
dc.date.available2022-04-07T19:28:18Z-
dc.date.issued2018-04-
dc.citation.volume32pt_BR
dc.citation.issue2pt_BR
dc.citation.spage243pt_BR
dc.citation.epage251pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.11606/1807-5509201800020243pt_BR
dc.identifier.issn1981-4690pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/40890-
dc.description.abstractThe aim of the study was to understand the perception of parents of children with cerebral palsy with severe motor impairments, regarding children’s participation in activities at an adapted sport program at Associação Mineira de Reabilitação (AMR). A qualitative study was conducted with twelve caregivers of children with cerebral palsy with severe motor impairments. The children took part, weekly, on the adapted sport program at AMR. Semi-structured interviews with children’s caregivers were performed and they encompassed questions related to caregivers’ expectations regarding the services and the understanding about the proposed activities, positive and negative aspects related to children’s participation, observed possible children’s changes after the beginning of the sport program and suggestions to improve services. The interviews were transcribed and analyzed through content analysis. Three thematic categories were found: (1) Sport, rehabilitation or socialization through play?; (2) Facilitators and barriers of participation at the sport program; (3) Socialization, behavior and movement. Families reported that the children’s participation in the adapted sport program led to improvements on children’s motor, behavior and social skills. The relationship between instructors and children and their families seem to be an important element to promote children’s participation in the proposed activities. Such information can subside the use of sport activities in rehabilitation services for children with disabilities.pt_BR
dc.description.resumoO objetivo do estudo foi compreender a percepção de pais de crianças com paralisia cerebral de grave comprometimento motor sobre a participação de seus filhos nas atividades da esporteterapia na Associação Mineira de Reabilitação (AMR). Foi realizado um estudo qualitativo com doze pais de crianças com paralisia cerebral de grave comprometimento motor. As crianças frequentavam semanalmente as aulas de esporteterapia na AMR. Entrevistas semiestruturadas com os pais das crianças foram realizadas e compreenderam questões relacionadas às suas expectativas acerca do serviço e entendimento das atividades propostas, aspectos positivos e negativos relacionados à participação das crianças nas atividades, possíveis mudanças percebidas pelos pais após a entrada da criança nas aulas de esporteterapia e sugestões de melhorias do serviço. As entrevistas foram transcritas e analisadas por meio da análise de conteúdo. Foram evidenciadas três categorias temáticas: (1) Esporte, reabilitação ou socialização através do brincar?; (2) Facilitadores e barreiras para participação na esporteterapia; (3) Socialização, comportamento e movimento. As famílias apontaram que a participação das crianças no serviço de esporteterapia promoveu benefícios relacionados aos aspectos motores, ao comportamento e à socialização das crianças. A relação entre os instrutores de esporteterapia e as crianças e suas famílias parece ser elemento importante para promoção da participação das crianças nas atividades. Tais informações podem subsidiar a promoção de atividades esportivas em serviços de reabilitação voltados para crianças com deficiência.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEEF - DEPARTAMENTO DE TERAPIA OCUPACIONALpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista Brasileira de Educação Física e Esportept_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEsporte adaptadopt_BR
dc.subjectCrianças com deficiênciapt_BR
dc.subjectEstudo qualitativopt_BR
dc.subjectPaispt_BR
dc.subjectReabilitaçãopt_BR
dc.subject.otherEsportes - Aspectos fisiológicospt_BR
dc.subject.otherCrianças com deficiênciapt_BR
dc.subject.otherPais de crianças deficientespt_BR
dc.subject.otherPesquisa qualitativapt_BR
dc.subject.otherReabilitaçãopt_BR
dc.titleParticipando da esporteterapia: percepção de pais de crianças com paralisia cerebralpt_BR
dc.title.alternativeParticipating in a sport therapy program: perception of parents of children with cerebral palsypt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.revistas.usp.br/rbefe/article/view/166800pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-5192-0868pt_BR
dc.identifier.orcidhttp://orcid.org/0000-0002-7415-5043pt_BR
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