Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/41083
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorAndréia Assunção Batistapt_BR
dc.creatorAureo Eduardo Magalhães Ribeiropt_BR
dc.creatorNatalino Martins Gomespt_BR
dc.creatorAndréa Maria Narciso Rocha de Paulapt_BR
dc.date.accessioned2022-04-19T13:03:44Z-
dc.date.available2022-04-19T13:03:44Z-
dc.date.issued2021-
dc.citation.volume59pt_BR
dc.citation.issue2pt_BR
dc.citation.spage1pt_BR
dc.citation.epage16pt_BR
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.1590/1806-9479.2021.215057pt_BR
dc.identifier.issn1806-9479pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/41083-
dc.description.abstractThis article analyzes six infrastructure projects implemented on the Citizenship Territories from the Upper and Middle Jequitinhonha, financed with resources from PROINF, a federal government action that stimulate territorial development and offered incentives for decentralization, local governance and social management. Using information gathered from official sources, technical studies and field research, the article shows advances and obstacles of this program. The results of the analysis indicate that projects more rooted in the Territory present a greater chance of success, that the expansion of the geographic and economic scale almost always presented serious risks, and that the very conception of the Program implied limitations for participatory management. It is possible to conclude that success, even if partial, depends mainly on the relationship built throughout the history between the initiative and its public.pt_BR
dc.description.resumoEste artigo analisa seis projetos de infraestrutura implantados nos Territórios da Cidadania do Alto e Médio Jequitinhonha financiados com recursos do PROINF, ação do governo federal de estímulo ao desenvolvimento territorial que oferecia incentivos à descentralização, governança local e gestão social. Usando informações recolhidas em fontes oficiais, estudos técnicos e pesquisas de campo, o artigo revela avanços e obstáculos desse programa. Os resultados da análise indicam que projetos mais enraizados no Território tinham maiores chances de sucesso, que a ampliação da escala geográfica e econômica quase sempre apresentou sérios riscos e que a própria concepção do programa implicava em limitações para gestão participativa. Conclui-se que o sucesso, mesmo parcial, depende, sobretudo, da relação construída ao longo da história entre a iniciativa e seu público.pt_BR
dc.description.sponsorshipOutra Agênciapt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentICA - INSTITUTO DE CIÊNCIAS AGRÁRIASpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista de Economia e Sociologia Ruralpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectgestão socialpt_BR
dc.subjectagricultura familiarpt_BR
dc.subjectterritóriospt_BR
dc.subjectVale do Jequitinhonhapt_BR
dc.subject.otherGovernançapt_BR
dc.subject.otherAgricultura familiar - Vale do Jequitinhonha (MG)pt_BR
dc.subject.otherPlanejamento urbanopt_BR
dc.subject.otherAdministração localpt_BR
dc.titleO financiamento do desenvolvimento territorial no Jequitinhonha mineiro entre 2003-2015pt_BR
dc.title.alternativeFinancing and management of territorial development: the proinf in Minas Gerais Jequitinhonha between 2003-2015pt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.revistasober.org/article/doi/10.1590/1806-9479.2021.215057pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
O financiamento do desenvolvimento territorial no Jequitinhonha mineiro entre 2003-2015.pdf1.54 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.