Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/41148
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Fernando de Oliveira Rochapt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/8405997357339143pt_BR
dc.contributor.referee1Bernardo Vescovi Fabrispt_BR
dc.contributor.referee2Clifford Hill Kormanpt_BR
dc.contributor.referee3Mauro Rodriguespt_BR
dc.creatorCarlos Henrique Fernandespt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/0693309844843328pt_BR
dc.date.accessioned2022-04-26T00:34:00Z-
dc.date.available2022-04-26T00:34:00Z-
dc.date.issued2021-09-13-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/41148-
dc.description.abstractIn recent years, has been possible to notice an increase in the use of the vibraphone in works associated with MPIB (Instrumental Popular Brazilian Music) as well as in research projects related to the use of the instrument in this context. This paper is in line with these studies, focusing on the study of improvisation on the vibraphone within the context of Brazilian Popular Music. The study proposed here is based on learning through listening, transcription, analysis and performance of solos by instrumentalists who are references within MPIB and, in the specific case of this work, the 'samba jazz' idiom. As we did not identify a vibraphonist in Brazil who has maintained a long and consolidated career in this genre, we chose pianist Amilton Godoy, from the Zimbo Trio group, as a basis of study. In this work we include a brief biography of Amilton who is, admittedly, one of the most influential pianists and musicians within the MPIB and ‘samba jazz’ scene. In order to identify elements of his improvisation style, we transcribed 10 solos which he recorded between 1965 and 2019. Through analysis of the solos, we were able to identify patterns and recurrent musical ideas characteristic of his performance. The solos and patterns were adapted for the vibraphone and used as a basis for the development of exercises for improvisation on the instrument within the language of samba jazz. Finally, we used the musical material from these exercises to write a vibraphone solo based on the theme of The Girl from Ipanema.pt_BR
dc.description.resumoNos últimos anos, é possível notar um aumento da utilização do vibrafone em trabalhos de MPIB (Música Popular Instrumental Brasileira), assim como de trabalhos de pesquisa voltados para a utilização do instrumento neste contexto. Este trabalho se alinha a estes estudos focando no estudo de improvisação de música popular brasileira ao vibrafone. A proposta de estudo aqui apresentada é baseada no aprendizado via audição, transcrição, análise e performance de solos de instrumentistas que são referências dentro da MPIB e, no caso específico deste trabalho, no samba jazz. Como não tivemos no Brasil um vibrafonista que tenha mantido uma carreira longa e consolidada neste gênero, escolhemos como fonte de estudo o pianista Amilton Godoy, do grupo Zimbo Trio. Ao longo deste trabalho apresentamos uma breve biografia de Amilton que é, reconhecidamente, um dos pianistas e músicos mais influentes dentro do cenário da MPIB e do samba jazz. Para identificar elementos de seu estilo de improvisação, realizamos a transcrição de 10 solos gravados por ele entre 1965 e 2019. Através da análise dos solos pudemos identificar padrões e recorrências característicos de sua performance. Os solos e padrões foram adaptados para o vibrafone e usados como base para o desenvolvimento de exercícios para a improvisação no instrumento dentro da linguagem do samba jazz. Por fim, foi escrito um solo de vibrafone sobre o tema de Garota de Ipanema utilizando os exercícios propostos.pt_BR
dc.description.sponsorshipCAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentMUSICA - ESCOLA DE MUSICApt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Músicapt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectAmilton Godoypt_BR
dc.subjectImprovisaçãopt_BR
dc.subjectVibrafonept_BR
dc.subjectPianopt_BR
dc.subjectMPIBpt_BR
dc.subjectSamba jazzpt_BR
dc.subject.otherPerformance musicalpt_BR
dc.subject.otherMúsica para vibrafonept_BR
dc.subject.otherGodoy, Amilton, 1941-.pt_BR
dc.titleEstudos de improvisação ao vibrafone a partir de gravações do pianista Amilton Godoy: transcrições, adaptações e análises.pt_BR
dc.title.alternativeVibraphone improvisation studies based on recordings by pianist Amilton Godoy: transcriptions, adaptations and analysis.pt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.