Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/41153
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Rodrigo Antonio de Paiva Duartept_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/9952013182741941pt_BR
dc.contributor.referee1Gustavo Bernardo Galvão Krausept_BR
dc.contributor.referee2Rachel Cecilia de Oliveira Costapt_BR
dc.contributor.referee3Maria Aparecida Mourapt_BR
dc.contributor.referee4Debora Pazetto Ferreirapt_BR
dc.creatorValéria Ramos de Amorim Brandãopt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/0121275907040042pt_BR
dc.date.accessioned2022-04-26T14:06:03Z-
dc.date.available2022-04-26T14:06:03Z-
dc.date.issued2021-05-18-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/41153-
dc.description.abstractThe main objective of the thesis entitled “The post-history and the imagetic and sound compositions in Vilém Flusser” is to examine the constitution of the Flusserian concept of post-history (its origins and developments) and the understanding of how the characteristic conformations of this ambience denote a type of being, to be and to do in the world that corroborate to the perception that, the human condition is a simple project in symbiotic development with the world of life codified by humans themselves. From this ambience, it was attempted to apprehend the role of technical images of digital binary synthesis (a concept similar to plastic, an image sign and or an image composition) and the aesthetic relations of similarity that these preferably establish with the sound signs (equivalent concept music and or sound composition). To sum up, the present paper examine more precisely the works of “The universe of technical images: praise of superficiality of 2008 where a first layer of similarity was identified by the author as existing between sound and imaginary signs that emerges: they originate from the logical-mathematical substrate responsible for the constitution of all information, message available in a computational environment. Subsequently, there was a retreat to publications constituted in the 1960s, more specifically focused on “The Devil’s Story” 1965 - where the philosopher indicated the sound structures and the images that conform the layers of unreality belonging to culture. Finally, he turned to the publication “Language and reality” of 1963 - inaugural essay on Flusserian thought - where the thinker stated that sounds and visualities are opposites pole (but not excluding) constitutive of language, being capable of creating reality.pt_BR
dc.description.resumoPor intermédio da tese intitulada “A pós-história e as composições imagéticas e sonoras em Vilém Flusser”, teve-se por meta examinar a constituição do conceito flusseriano de pós-história (suas origens e desdobramentos) e compreender como as conformações características dessa ambiência denotam um tipo de ser, estar e fazer no mundo que corroboram a percepção de ser a condição humana um simples projeto em desenvolvimento simbiótico com o mundo da vida codificado pelos próprios humanos. A partir dessa ambiência, intentou-se apreender o papel das imagens técnicas de síntese binária digital (conceito similar ao de plástica, signo imagético e/ou composição imagética) e as relações estéticas de semelhança que essas estabelecem preferencialmente com os signos sonoros (conceito equivalente ao de música e/ou composição sonora). Com essa finalidade, o presente trabalho examinou mais pontualmente as obras O Universo das imagens técnicas: elogio da superficialidade”|2008 onde emerge uma primeira camada de similaridade identificada pelo autor como existente entre signos sonoros e imagéticos: eles são originários do substrato lógico-matemático responsável pela constituição de toda informação/mensagem disponível em ambiente computacional. Subsequentemente, operou-se um recuo a publicações constituídas nos idos de 1960, mais especificamente debruçou-se sobre “A história do Diabo”|1965 – onde o filósofo indicou serem as estruturas sonoras e as imagéticas conformadoras de camadas de irrealidade próprias à cultura. Por fim, voltou-se para a publicação “Língua e realidade”|1963 – ensaio inaugural do pensamento flusseriano – onde o pensador afirmou que sonoridades e visualidades são polos opostos (mas não excludentes) constitutivos da língua, sendo eles elementos hábeis em criar realidade.pt_BR
dc.description.sponsorshipCAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAF - DEPARTAMENTO DE FILOSOFIApt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Filosofiapt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/*
dc.subjectFilosofiapt_BR
dc.subjectMúsicapt_BR
dc.subjectTecnologiapt_BR
dc.subjectFlusser, Vilémpt_BR
dc.titleA pós-história e as composições imagéticas e sonoras em Vilém Flusserpt_BR
dc.title.alternativeThe post-history and the imagetic and sound compositions in Vilém Flusserpt_BR
dc.typeTesept_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2021 09 09_ValeriaRamosAmorimBrandao_Tese_VersaoDefinitiva_ComAPROVACAO e FICHA NOVA.pdf2.53 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons