Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/41202
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorAlexandro Moura Araujopt_BR
dc.creatorAureo Eduardo Magalhaes Ribeiropt_BR
dc.date.accessioned2022-04-28T12:31:26Z-
dc.date.available2022-04-28T12:31:26Z-
dc.date.issued2018-
dc.citation.volume7pt_BR
dc.citation.issue2pt_BR
dc.citation.spage300pt_BR
dc.citation.epage327pt_BR
dc.identifier.doi10.3895/rbpd.v7n2.6849pt_BR
dc.identifier.issn2317-2363pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/41202-
dc.description.abstractThe Jequitinhonha free trade fairs are of great regional importance. As well as being able to supply with local quality and food of the local population, they also contribute with local economy. The rents generated by the fairs have as main destination the urban commerce. This type of economic indicator often goes unnoticed by municipal bodies, with little attention and incentives. This research, through a qualitative approach, aimed to detect the impacts that the fairs cause in urban commerce, with the participation of 41 fairs and 40 establishments in commerce. There is a relation of the sale of agricultural products in the fairs, occurring in three agents: sellers of fairs, who make purchases in the urban commerce after the fairs; consumers and merchants, who buy products from the fairs. In addition, it was noted that tradesmen usually have solidarity, in addition to marketing products from third parties, they also allocate part of their surplus of fairs to donations in the urban environment.pt_BR
dc.description.resumoAs feiras livres do Jequitinhonha possuem uma grande importância regional. As feiras livres além de serem capazes de suprir com qualidade a alimentação da população local, também contribuem com a economia local. As rendas geradas pelas feiras possuem como principal destino o comércio urbano. Esse tipo de indicador econômico passa muitas vezes despercebido dos órgãos municipais, sendo alvo de pouca atenção e incentivos. Assim, essa pesquisa, por meio de uma abordagem qualitativa, objetivou detectar os impactos que as feiras provocam no comércio urbano, tendo a participação de 41 feirantes e 40 estabelecimentos no comércio. Existe uma relação de comercialização nas feiras livres, ocorrendo em três agentes: feirantes agricultores, que se abastecem no comércio urbano ao fim das feiras; consumidores e comerciantes, que adquirem produtos das feiras. Além disso, percebeu-se que feirantes são solidários, sendo que além de comercializarem produtos de terceiros, também destinam alguns de seus excedentes de feiras para doações no urbano.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentICA - INSTITUTO DE CIÊNCIAS AGRÁRIASpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista Brasileira de Planejamento e Desenvolvimentopt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subject.otherFeiras livrespt_BR
dc.subject.otherAgricultura familiar - Vale do Jequitinhonha (MG)pt_BR
dc.subject.otherAgropecuária - Comercializaçãopt_BR
dc.subject.otherAbastecimento de alimentospt_BR
dc.subject.otherProdutos agrícolas - Comercializaçãopt_BR
dc.titleFeiras e desenvolvimento: impactos de feiras livres do comércio urbano no Jequitinhonhapt_BR
dc.title.alternativeFairs and development: impacts of urban trade fairs in the Jequitinhonha valleypt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://periodicos.utfpr.edu.br/rbpd/article/view/6849pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-3822-9084pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Feiras e desenvolvimento impactos de feiras livres do comércio urbano no Jequitinhonha.pdf1.45 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.