Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/41496
Type: Artigo de Periódico
Title: The accountant´s image from the stakeholders perspective
Other Titles: A imagem do contador a partir da perspectiva de Stakeholders
Authors: Carlos Alberto Riberio Oliveira Pinto Júnior
Luiz Rodrigo Cunha Moura
Cristiana Trindade Ituassu
Poueri do Carmo Mário
Abstract: The purpose of this research was to describe the image of the accountant's profession in small and medium sized companies, through the analysis of functional, cognitive, emotional, and symbolic dimensions, for which it has opted for an exploratory research with a qualitative approach. 20 people were interviewed, 5 accountants, 1 course coordinator, 9 businessmen, 2 members of the Regional Council of Accounting and 3 accounting professors. By means of content analysis it was identified that the accountants see their profession as little valued in the market; however on the rise. Also, they see changes in legislation as an opportunity for change in the image of their profession. Entrepreneurs consider accounting as a link between companies and the government: necessary, obligatory and capable of solving their bureaucratic obligations. One of the contributions of this research is presenting a deepening of the knowledge of the image of the accountant, considering several stakeholders. Considering the managerial implications, accountants, professors and the Accounting Regional Council need to work on the profession's image in order to change it, showing the real importance of the accountant professional for the companies continuity and growth. The accounts can seek to improve points such as customer service, the office organization and the constant updating of the legislation.
Abstract: O objetivo desta pesquisa foi descrever a imagem da profissão do contador em empresas de pequeno e médio porte, por meio da análise das dimensões funcional, cognitiva, emocional e simbólica, para a qual optou por uma pesquisa exploratória com abordagem qualitativa. Foram entrevistadas 20 pessoas, 5 contadores, 1 coordenador de curso, 9 empresários, 2membros do Conselho Regional de Contabilidade e 3 professores de contabilidade. Por meio da análise de conteúdo, identificou-se que os contadores veem sua profissão como pouco valorizada no mercado; no entanto, em ascensão. Além disso, eles vêem mudanças na legislação como uma oportunidade de mudança na imagem de sua profissão. Os empreendedores consideram a contabilidade como um elo entre as empresas e o governo: necessário, obrigatório e capaz de resolver suas obrigações burocráticas. Uma das contribuições desta pesquisa é apresentar um aprofundamento do conhecimento da imagem do contador, considerando vários stakeholders. Considerando as implicações gerenciais, os contadores, professores e o Conselho Regional de Contabilidade precisam trabalhar na imagem da profissão para modificá-la, mostrando a real importância do profissional contábil para a continuidade e o crescimento das empresas. As contas podem procurar melhorar pontos como atendimento ao cliente, organização do escritório e atualização constante da legislação.
Subject: Contadores.
language: eng
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: FCE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS ADMINISTRATIVAS
Rights: Acesso Aberto
metadata.dc.identifier.doi: 10.21446/scg_ufrj.v0i0.17728
URI: http://hdl.handle.net/1843/41496
Issue Date: May-2019
metadata.dc.url.externa: http://https://revistas.ufrj.br/index.php/scg/article/view/17728
metadata.dc.relation.ispartof: Sociedade, Contabilidade e Gestão (UFRJ)
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