Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/41821
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | Sentidos para a relação entre a recreação e a educabilidade da infância: a criação de praças de jogos em Belo Horizonte nos anos de 1930 |
Other Titles: | Meanings for the relationship between recreation and the educability of childhood: the creation of playgrounds in Belo Horizonte in the 1930 |
Authors: | Giovanna Camila da Silva |
Abstract: | Este estudo aborda a criação de praças de jogos pela Inspetoria de Educação Física de Minas Gerais (1927-1937). As análises das fontes, prioritariamente constituídas pelo jornal oficial do estado, permitem afirmar que a construção de tais espaços aconteceu em um contexto de mudanças educacionais informadas pelo ideário da Escola Nova e foi motivada pela compreensão de que as praças seriam um complemento educativo da escola, pelo apelo à natureza infantil e ao entendimento do brincar como prática essencial às crianças, pela possibilidade de incorporação de valores sociais. Esses elementos estavam sintonizados com o projeto educativo que se desenvolvia em Minas e revelam sentidos culturais produzidos para a relação entre a recreação e a educabilidade da infância |
Abstract: | This study addresses the creation of playgrounds by Inspetoria de Educação Física de Minas Gerais, during the period of its existence (1927-1937). The analysis of the sources, primarily the official state newspaper, indicates that the building of such spaces happened in a context of educational changes grounded on the ideology of the New Schooland that it was motivated through the understanding of playgrounds as educational complements to the school, due to the appeal to the nature of children and to theconcept of playing as an essential practice for them because of the possibility of incorporating social values. These elements were in tune with the educational project that was being developed in the state of MinasGerais,and reveal cultural meanings produced for the relationship between recreation and the educability of childhood. |
Subject: | Recreação ao ar livre - Crianças - Minas Gerais Espaços públicos - História - Minas Gerais Infância - Espaços públicos - Minas Gerais |
language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
metadata.dc.publisher.department: | CP - CENTRO PEDAGOGICO - 1o.GRAU |
Rights: | Acesso Aberto |
metadata.dc.identifier.doi: | https://doi.org/10.35699/2447-6218.2020.24056 |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/41821 |
Issue Date: | Jun-2020 |
metadata.dc.url.externa: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/licere/article/view/24056/19644 |
metadata.dc.relation.ispartof: | Licere: Revista do Programa de Pós-graduação Interdisciplinar em Estudos do Lazer - UFMG |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
SENTIDOS PARA A RELAÇÃO ENTRE A RECREAÇÃO E A EDUCABILIDADE DA INFÂNCIA - A CRIAÇÃO DE PRAÇAS DE JOGOS EM BELO HORIZONTE NOS ANOS DE 1930.pdf | 563.11 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.