Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/42102
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Renata Moreira Marquezpt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/5169720837544771pt_BR
dc.contributor.referee1Maria Angelica Melendi de Biasizzopt_BR
dc.contributor.referee2José Tavares Correia de Lirapt_BR
dc.contributor.referee3Brígida Moura Campbell Paespt_BR
dc.contributor.referee4Bruno Seravali Moreschipt_BR
dc.creatorGabriela Pires Machadopt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/5169720837544771pt_BR
dc.date.accessioned2022-05-31T13:16:00Z-
dc.date.available2022-05-31T13:16:00Z-
dc.date.issued2020-12-14-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/42102-
dc.description.abstractThis thesis provides an overview on the critical cartography of Latin American spatial practices during the period beginning in 1960 to 1990, under the possible horizon concept (CAMPOS, 1969) that expands itself in order to incorporate the past into the present. It also challenges the hegemonic paradigm and the architecture and urbanism tautological tradition. It proposes to rethink the spatial experimental concept, and tackles the discipline intersecting, applying stress to the knowledge field towards articulated emancipatory gestures from decentrednesses narrations. Creating a digital archive for common use, it coordinates documents and images that claims territory as imagination and memory political settings transmitted by agents and devices into a field of spatial practices organized into potential zones. The proposed digital archive was thought as an open course to reading and problematizing narrations and documents under the decolonial perspective and it provides critical devices that enlarge the discourse field of architecture and urbanism in order to think Latin America beyond the global north hegemonic referential. Those spatial practices came from the close relationship between aesthetics and politics in the social political context of the period. They incorporate symbolical local shapes and potentialize strategies and languages that allow to understand territory under disputes that still happen. Coordinated into two parts – Memory Writings and Latin American Contextures – it aims to evinces the contraditions from archive, history and memory in spatial violent contexts and their visible and invisible narration shapes in representative systems. We invite you to revisit thinkers, concepts and works made in Latin American territory in order to rewrite history – a kind of speculative and collaborative adventure - that can reconfigurate and redistribute knowledge under other epistemological conditions.pt_BR
dc.description.resumoO presente trabalho busca traçar uma cartografia crítica das práticas espaciais latinoamericanas no período de 1960-1990, compreendendo-as a partir do conceito de horizonte provável (CAMPOS, 1969) que se dilata incorporando o passado no presente e desafiando o paradigma hegemônico e a tradição tautológica da arquitetura e do urbanismo. Propondo repensar o conceito de espaço experimental, a tese opera no entrecruzamento disciplinar, tensionando os campos do conhecimento rumo a gestos emancipatórios articulados por narrativas descentradas. Por meio da criação de um arquivo digital de uso comum, articula documentos e imagens reivindicando o território como lugar político de imaginação e memória veiculadas por agentes e dispositivos em um campo de práticas espaciais organizadas em zonas fluidas potenciais. Pensado como percurso aberto de leitura e problematização das narrativas e documentos sob a perspectiva decolonial, o arquivo digital proposto oferece instrumentos críticos e amplia o campo discursivo da arquitetura e do urbanismo para pensarmos a América Latina além da referencialidade hegemônica do norte global. Surgidas da relação íntima entre estética e política, nos contextos sócio-políticos do período, tais práticas espaciais incorporam formas simbólicas locais e potencializam estratégias e linguagens que permitem a compreensão do território sob disputas ainda hoje presentes. Articulada em dois núcleos – Grafias da Memória e Tessituras Latino-Americanas – busca-se evidenciar as contradições entre arquivo, história e memória em contextos de violência espacial e suas formas narrativas visíveis e invisíveis no âmbito dos sistemas de representação. Convidamos a revisitar pensadores, conceitos e obras produzidas no território latino-americano para uma reescrita da história – espécie de aventura especulativa e colaborativa – capaz de reconfigurar e redistribuir os conhecimentos sob outras condições epistemológicas.pt_BR
dc.description.sponsorshipCAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentARQ - ESCOLA DE ARQUITETURApt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismopt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectArquitetura latino-americanapt_BR
dc.subjectArquivospt_BR
dc.subjectCartografia críticapt_BR
dc.subjectMemória socialpt_BR
dc.subjectBanco de dadospt_BR
dc.subject.otherArquiteturapt_BR
dc.subject.otherArquivospt_BR
dc.subject.otherBanco de dadospt_BR
dc.subject.otherAmérica Latinapt_BR
dc.titleHorizontes experimentais da arquitetura: práticas espaciais contra hegemônicas em arquivos latino-americanos 1960-1990pt_BR
dc.typeTesept_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/ 0000-0002-8207-2440pt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Horizontes experimentais da arquitetura_Gabriela Pires Machado PDFA.pdf48.16 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.