Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/42289
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorCristina Gonçalves Alvimpt_BR
dc.creatorMaria Gabrielle de Lima Rochapt_BR
dc.creatorMaria José Nunes de Paivapt_BR
dc.creatorPaula Maria Machado Arantespt_BR
dc.creatorRita de Cássia Ribeiropt_BR
dc.creatorRosangela Gomes da Mota de Souzapt_BR
dc.creatorSônia Maria Nunes Vianapt_BR
dc.creatorTaciana de Figueiredo Soarespt_BR
dc.creatorAdriane Mesquita de Medeirospt_BR
dc.creatorCláudia Freire de Andrade Morais Pennapt_BR
dc.creatorCristina Mariano Ruaspt_BR
dc.creatorÊnio Lacerda Vilaçapt_BR
dc.creatorÉrika Lourençopt_BR
dc.creatorFabiane Ribeiro Ferreirapt_BR
dc.creatorFabíola Carvalho de Almeida Lima Baronipt_BR
dc.creatorLuciene Das Graças Motapt_BR
dc.date.accessioned2022-06-06T18:55:16Z-
dc.date.available2022-06-06T18:55:16Z-
dc.date.issued2020-
dc.citation.volume10pt_BR
dc.citation.issueE024767pt_BR
dc.citation.spage1pt_BR
dc.citation.epage21pt_BR
dc.identifier.doi10.35699/2237-5864.2020.24767pt_BR
dc.identifier.issn22375864pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/42289-
dc.description.abstractThe COVID-19 pandemic affected undergraduate courses in the Health area, which were faced with a dilemma on how to reconcile the social responsibility of participating in the health care of the population in the municipality and in the state with the biosecurity demands imposed by the pandemic. . At the Federal University of Minas Gerais (UFMG), there are 14 courses in the Health area that share the same space, the same resources and the same academic policies. Thinking together about the challenges experienced was a movement of solidarity, integration and cohesion. The purpose of this article is to report this experience. The context before the pandemic, the performance before ministerial ordinances, the elaboration of guidelines for emergency remote teaching and the situation of curricular internships are described. The importance of collective construction in facing the difficulties to guarantee safety, equity and quality in the training of health professionals at UFMG is highlighted.pt_BR
dc.description.resumoA pandemia da COVID-19 afetou os cursos de graduação da área da Saúde, que se viram diante de um dilema sobre como conciliar a responsabilidade social de participar da atenção à saúde da população no município e no estado com as demandas de biossegurança impostas pela pandemia. Na Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), há 14 cursos da área da Saúde que compartilham do mesmo espaço, dos mesmos recursos e das mesmas políticas acadêmicas. Pensar juntos sobre os desafios vivenciados foi um movimento de solidariedade, integração e coesão. O objetivo deste artigo é relatar essa experiência. São descritos o contexto antes da pandemia, a atuação diante de portarias ministeriais, a elaboração de diretrizes para o ensino remoto emergencial e a situação dos estágios curriculares. Destacase a importância da construção coletiva no enfrentamento das dificuldades para garantir a segurança, a equidade e a qualidade na formação de profissionais da saúde na UFMG.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEEF - DEPARTAMENTO DE TERAPIA OCUPACIONALpt_BR
dc.publisher.departmentENF - DEPARTAMENTO DE ENFERMAGEM BÁSICApt_BR
dc.publisher.departmentENF - DEPARTAMENTO DE NUTRIÇÃOpt_BR
dc.publisher.departmentFAO - DEPARTAMENTO DE ODONTOLOGIA RESTAURADORApt_BR
dc.publisher.departmentFAO - DEPARTAMENTO DE ODONTOLOGIA SOCIAL E PREVENTIVApt_BR
dc.publisher.departmentFAR - DEPARTAMENTO DE ANÁLISES CLÍNICAS E TOXICOLÓGICASpt_BR
dc.publisher.departmentFAR - DEPARTAMENTO DE FARMÁCIA SOCIALpt_BR
dc.publisher.departmentMED - DEPARTAMENTO DE ANATOMIA E IMAGEMpt_BR
dc.publisher.departmentMED - DEPARTAMENTO DE FONOAUDIOLOGIApt_BR
dc.publisher.departmentMED - DEPARTAMENTO DE PEDIATRIApt_BR
dc.publisher.departmentMED - DEPARTAMENTO DE PROPEDÊUTICA COMPLEMENTARpt_BR
dc.publisher.departmentVET - DEPARTAMENTO DE TECNOLOGIA E INSPEÇÃO DE PRODUTOS DE ORIGEM ANIMALpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista docencia do ensino superiorpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducaçãopt_BR
dc.subjectSaúdept_BR
dc.subjectEducação interprofissionalpt_BR
dc.subjectPandemiapt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherEducação Interprofissionalpt_BR
dc.subject.otherCOVID-19pt_BR
dc.subject.otherResponsabilidade Socialpt_BR
dc.titleCursos da saúde: integração e responsabilidade social no enfrentamento da pandemiapt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttp://https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/issue/view/864pt_BR
dc.identifier.orcid0000-0002-5234-5479pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
CURSOS DA SAÚDE; INTEGRAÇÃO E RESPONSABILIDADE SOCIAL NO ENFRENTAMENTO DA PANDEMIA.pdf443.38 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.