Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/42294
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorAndré Felipe Vieira Colarespt_BR
dc.creatorLuiz Alex Silva Saraivapt_BR
dc.date.accessioned2022-06-06T20:02:56Z-
dc.date.available2022-06-06T20:02:56Z-
dc.date.issued2016-
dc.citation.volume5pt_BR
dc.citation.issue1pt_BR
dc.citation.spage19pt_BR
dc.citation.epage37pt_BR
dc.identifier.doi10.13071/regec.2317-5087.2016.5.1.12087.19-37pt_BR
dc.identifier.issn2317-5087pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/42294-
dc.description.abstractTheorizing about culture may always lead us to unreasonable generalizations, hence the need to think through cultures – in plural form. Thus, this article shows how the concept of ‘culture’ is homogenized to the point that a single type of it is regarded as representative of the whole. In search of a better understanding of these processes, this is a qualitative research that uses discourse analysis (DA) of mainstream media content on social media networks to address the construction of a social representation of ‘culture’ having two objects as a basis: the Cultural Circuit ‘Praça da Liberdade’ and the Common Space ‘Luiz Estrela,’ both in Belo Horizonte, Minas Gerais, Brazil. There is a tendency to qualify the Cultural Circuit ‘Praça da Liberdade’ as an ‘official’ and noble space, while other cultural spaces tend to be marginalized. However, popular initiative emerges as a possibility for new representations of culture, contrasting its hegemonic representation.pt_BR
dc.description.resumoTeorizar sobre cultura sempre pode levar-nos a generalizações descabidas, daí a necessidade de refletir sobre culturas – no plural. Assim, este artigo indica como o conceito de “cultura” é homogeneizado a tal ponto que se considera um único tipo dele representativo do todo. Em busca de um melhor entendimento acerca desses processos, esta é uma pesquisa qualitativa que utiliza a análise do discurso (AD) de material midiático em redes sociais para analisar a construção da representação social de “cultura” a partir de dois objetos: o Circuito Cultural Praça da Liberdade e o Espaço Comum Luiz Estrela, ambos em Belo Horizonte - MG. Observa-se uma tendência de qualificar o Circuito Cultural Praça da Liberdade como um espaço “oficial” e nobre, enquanto outros espaços culturais tendem a ser marginalizados. No entanto, a iniciativa popular emerge como uma possibilidade de novas representações da cultura, contrapondo sua representação hegemônica.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFCE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS ADMINISTRATIVASpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista Gestão e Conexõespt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectRepresentação socialpt_BR
dc.subjectCulturapt_BR
dc.subjectBelo Horizontept_BR
dc.subjectDiscursopt_BR
dc.subjectCircuito cultural Praça da Liberdadept_BR
dc.subjectEspaço comum Luiz Estrelapt_BR
dc.subject.otherCulturapt_BR
dc.subject.otherRepresentações sociaispt_BR
dc.titleRepresentações sociais da cultura em Belo Horizontept_BR
dc.title.alternativeSocial representations of culture in Belo Horizontept_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttp://www.spell.org.br/documentos/ver/42654/representacoes-sociais-da-cultura-em-belo-horiz---pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Representações sociais da cultura em belo horizonte.pdf708.76 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.