Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/42328
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorThaís Barbosa Ferreirapt_BR
dc.creatorDiogo Henrique Helalpt_BR
dc.creatorKely Cesar Martins de Paivapt_BR
dc.date.accessioned2022-06-07T17:59:07Z-
dc.date.available2022-06-07T17:59:07Z-
dc.date.issued2016-
dc.citation.volume12pt_BR
dc.citation.issue1pt_BR
dc.citation.spage33pt_BR
dc.citation.epage61pt_BR
dc.identifier.issn1809-239Xpt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/42328-
dc.description.abstractThe aim of the study was to analyze how the learning processes take place in communities of practice formed by bobbin lace makers in the village of Alcaçuz (RN). The qualitative study included seven interviewees from the same family and data were submitted to content analysis. It was found that the bobbin lace makers share social meanings and not just employ a craft technique, learned from childhood as a means of social inclusion and social recognition, primarily through tacit resources, bearing in mind the peculiarities of the transmission / acquisition of knowledge that supports the handicraftpt_BR
dc.description.resumoO objetivo do estudo foi analisar como ocorrem os processos de aprendizagem existentes em comunidades de prática formadas por artesãos, tendo sido abordado o artesanato da renda de bilro no povoado de Alcaçuz (RN). A pesquisa de cunho qualitativo contou com sete entrevistadas da mesma família e seus dados foram submetidos à análise de conteúdo. Constatou-se que as rendeiras compartilham significados sociais e não apenas empregam uma técnica artesanal, apreendida desde a infância como meio de inserção e reconhecimento social, principalmente por meio de recursos tácitos, tendo em vista as peculiaridades da transmissão/apreensão do conhecimento que sustenta o artesanato.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFCE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS ADMINISTRATIVASpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista Brasileira de Gestão e Desenvolvimento Regionalpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectAprendizagem socialpt_BR
dc.subjectComunidade de práticapt_BR
dc.subjectArtesanatopt_BR
dc.subject.otherAprendizagempt_BR
dc.subject.otherArtesãospt_BR
dc.subject.otherRenda de bilropt_BR
dc.subject.otherArtesanatopt_BR
dc.titleArtesanato, aprendizagem social e comunidade de prática: um estudo com rendeiras em alcaçuz (RN)pt_BR
dc.title.alternativeHandicraft, social learning and community of practice: a study with bobbin lace makers in alcaçuz (RN)pt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttp://www.rbgdr.net/revista/index.php/rbgdr/article/view/2120/493pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Artesanato, aprendizagem social e comunidade de prática .pdf300.38 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.