Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/42567
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorRodrigo Diniz Larapt_BR
dc.creatorMarlusa de Sevilha Goslingpt_BR
dc.date.accessioned2022-06-21T13:29:12Z-
dc.date.available2022-06-21T13:29:12Z-
dc.date.issued2016-
dc.citation.volume84pt_BR
dc.citation.issue2pt_BR
dc.citation.spage333pt_BR
dc.citation.epage364pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.1590/1413-2311.0522015.59196pt_BR
dc.identifier.issn14132311pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/42567-
dc.description.abstractThe evolution of the movement known as New Public Management has increased pressure on state bureaucracies to analyze the citizens as customers. In recent years, the measures implemented by governments to make the administration more focused on the citizens contemplated specific and non-integrated actions to improve quality, efficiency and accessibility of the services offered. In this context, the article aims to propose a management model of the relationship between citizens and the public administration in the public service based on factors of Relationship Marketing process that, in the perception of public officials and the general public, are considered essential. The method used consisted of an exploratorydescriptive research with a mixed approach. First, a qualitative phase was consisted of interviews with 11 managers of public service responsible for the different channels of providing services to the citizens of the State of Minas Gerais, with the objective of identifying key factors in their perception. Based on the methodology of Grounded Theory and on content analysis supported by Atlas TI the following key factors were identified as the ones to be included in the model: strategy; information management; multichannel integration; relationship programs; structure; information technology and performance evaluation. Later, during the quantitative phase, 354 citizens who used a service unit of the government completed a questionnaire survey. In the citizens view, from an Exploratory Factor Analysis, the following important dimensions to enhance their relationship with the government were identified: Monitoring of service; Consolidation of service channels; Employees; Way of attendance; Rewards; and Diversification of the service channels.pt_BR
dc.description.resumoA evolução do movimento da Nova Gestão Pública aumentou a pressão sobre as burocracias estatais no sentido de analisar os cidadãos como clientes. Nos últimos anos, as medidas implementadas pelos governos para tornar a administração mais focada no cidadão contemplaram ações pontuais e não integradas de melhoria na qualidade, na eficiência e na acessibilidade do atendimento aos cidadãos e na prestação dos serviços públicos. Nesse contexto, o objetivo do artigo é propor um modelo de gestão do relacionamento entre os cidadãos e a administração pública no processo de prestação de serviços públicos baseado em fatores do Marketing de Relacionamento, que, na percepção dos gestores públicos e dos próprios cidadãos, são considerados essenciais. O método adotado consistiu em uma pesquisa exploratório-descritiva, com uma abordagem mista. Primeiramente, uma fase qualitativa conduziu entrevistas com 11 gestores públicos responsáveis pelos canais de atendimento ao cidadão do Governo do Estado de Minas Gerais para identificar os fatores essenciais na percepção desse público. Com base na metodologia de Grounded Theory e na análise de conteúdo suportado pelo software Atlas TI identificou-se a percepção dos gestores responsáveis pelos canais de atendimento do governo mineiro os seguintes fatores do modelo: estratégia; gestão da informação; integração multicanal; programas de relacionamento; estrutura; tecnologia da informação e avaliação de desempenho. Posteriormente, durante a fase quantitativa, 354 cidadãos que utilizaram uma unidade de atendimento do governo mineiro preencheram um questionário da pesquisa. Na visão dos cidadãos, a partir de uma Análise Fatorial Exploratória, identificamos os seguintes: acompanhamento da prestação de serviço; consolidação dos canais de atendimento; forma de atendimento; recompensas e diversificação dos canais de atendimento.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFCE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS ADMINISTRATIVASpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRead. Revista Eletrônica de Administração (porto alegre. online)pt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectMarketing de relacionamentopt_BR
dc.subjectCidadão-clientept_BR
dc.subjectGestão de relacionamento com os cidadãospt_BR
dc.subjectCzRMpt_BR
dc.subject.otherMarketing de relacionamentopt_BR
dc.subject.otherAdministração públicapt_BR
dc.titleUm modelo de gestão do relacionamento entre os cidadãos e a administração públicapt_BR
dc.title.alternativeA management model of the relationship between citizens and public administrationpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.scielo.br/j/read/a/BMgDhxV7GXvsVKKXvV3jCjJ/?format=pdf&lang=ptpt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
UM MODELO DE GESTÃO DO RELACIONAMENTO ENTRE OS CIDADÃOS E A.pdf825.93 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.