Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/42987
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Djenane Ramalho de Oliveirapt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/1148969228307246pt_BR
dc.contributor.advisor-co1Simone de Araújo Medina Mendonçapt_BR
dc.contributor.referee1Gustavo Antonio Raimondipt_BR
dc.contributor.referee2Isabela Viana Oliveirapt_BR
dc.creatorMarina Oliveira Courapt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/3488207750920632pt_BR
dc.date.accessioned2022-07-06T21:19:06Z-
dc.date.available2022-07-06T21:19:06Z-
dc.date.issued2021-10-05-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/42987-
dc.description.abstractThe need to carry out this study came from the professional experience with the identification of a gap in theoretical and experiential learning during graduation and clinical residency on how to deal with the end-of-life care of my patients. The objective of this study is to understand the experiences and learning of resident physicians during the care of patients in palliative care. The study is organized in two stages: a scope review and an autoethnography based on the experience of the main author and residents of a private hospital in Belo Horizonte. The search for the scope review was carried out in April 2020 and included qualitative studies on the topic identified in the SCOPUS, LILACS, CINAHL, Embase and Pubmed databases. Connecting the experiences of the study participants with what was evidenced in the scope review, the main themes are specific in a narrative: lack of prior knowledge on the subject, relationship with family-patient, insecurity in palliative care and teaching structure in medical residency. It is important to discuss the experience of providing palliative care and improve education programs on the subject for health professionals to break the taboo around the topic.pt_BR
dc.description.resumoA necessidade de realização deste estudo partiu da minha experiência profissional com identificação de uma lacuna na aprendizagem teórica e experiencial durante a graduação e residência de clínica médica sobre como lidar com os cuidados de fim de vida de meus pacientes. O objetivo com este estudo é compreender as vivências e aprendizados de médicos residentes durante a assistência a pacientes em cuidados paliativos. O estudo está organizado em duas etapas: uma revisão de escopo e uma autoetnografia baseada na experiência da autora principal e de residentes de um hospital privado de Belo Horizonte. A busca da revisão de escopo foi realizada em abril de 2020 e incluiu estudos qualitativos sobre o tema identificados nas bases de dados SCOPUS, LILACS, CINAHL, Embase e Pubmed. Conectando as vivências dos participantes do estudo com o que foi evidenciado na revisão de escopo, os temas principais são abordados em uma narrativa: falta de conhecimento prévio sobre o assunto, relacionamento com família-paciente, insegurança em prestar cuidados paliativos e estrutura do ensino na residência médica. É importante discutir a experiência de prestar cuidados paliativos e melhorar os programas de educação sobre o assunto para profissionais de saúde para quebrar o tabu em torno do tema.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFARMACIA - FACULDADE DE FARMACIApt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Medicamentos e Assistencia Farmaceuticapt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Restritopt_BR
dc.subjectEducação médicapt_BR
dc.subjectCuidados paliativospt_BR
dc.subjectAutoetnografiapt_BR
dc.subjectResidência médicapt_BR
dc.subjectRevisão de escopopt_BR
dc.titleA experiência do residente de clínica médica na assistência a pacientes em cuidados paliativos: revisão de escopo e autoetnografia.pt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
dc.description.embargo2023-10-05-
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Dissertação_Marina.pdf2.31 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.