Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/43156
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Daniela Mara Lima Oliveira Guimarãespt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/3932133977921090pt_BR
dc.contributor.referee1Luiz Francisco Diaspt_BR
dc.contributor.referee2Adriana Nascimento Bodolaypt_BR
dc.creatorJian Henrique Fernandes do Carmopt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/4921954369481739pt_BR
dc.date.accessioned2022-07-11T21:04:54Z-
dc.date.available2022-07-11T21:04:54Z-
dc.date.issued2021-09-10-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/43156-
dc.description.abstractThe goal of this study is to combine the teaching of orthography with digital tools in order to engage learners in more reflective teaching practices. We believe that Information and Communication Technologies – ICTs – are no longer merely options in the teaching and learning process but have become both a reality and a necessity in classrooms (GUERRA; GOMES; RIBEIRO, 2020). Considering this, our research aims at (re)thinking orthography teaching practices in relation with new learning contexts that make use of technology. The theoretical discussions that support this study are present in the works of Morais (1988; 2007), Kleiman (2000), Oliveira Guimarães (2017), Barbeiro & Pereira (2007), Brasil (1998, 2017), Bortoni-Ricardo (2005, 2006), and Soares (2017). We argue that one’s awareness of the causes of orthographic errors and self-reflection with the assistance of ICTs can be beneficial to the teaching and learning of writing. The purpose of this dissertation is to present a literature review on the teaching of orthography and to propose four didactic sequences to work with certain aspects of orthography through different technological resources to be used in middle school. We hope that this dissertation reaches teachers who wish to adopt reflective language teaching practices in their classes, making students build their own knowledge through interaction with technological resources. We believe that the proposed sequences are not fixed, and can be modified, questioned and adapted for different contexts. Therefore, we expect that teachers will find in this material some alternatives for working with orthography through different strategies to address the various causes of orthographic errors, and thus become able to think and propose new approaches.pt_BR
dc.description.resumoEste estudo tem por objetivo aliar o ensino de ortografia às ferramentas digitais, com o intuito de envolver o aprendiz em práticas de ensino mais reflexivas. Acreditamos que as Tecnologias de Informação e Comunicação, as TICs, já deixaram de ser meramente opções no processo de ensino e aprendizagem e se tornaram uma realidade e necessidade na sala de aula (GUERRA; GOMES; RIBEIRO, 2020). Neste sentido, esta pesquisa pretende (re)pensar as práticas de ensino da ortografia atreladas aos novos contextos de aprendizagem que lançam mão da tecnologia. As discussões teóricas às quais recorremos estão presentes nas abordagens de Morais (1998, 2007), Kleiman (2000), Oliveira-Guimarães (2017), Barbeiro, Pereira (2007), Brasil (1998, 2017), Bortoni-Ricardo (2005, 2006) e Soares (2017). Argumentamos que a percepção da motivação do erro ortográfico e a autorreflexão com o apoio das TICs podem trazer benefícios ao ensino aprendizagem da escrita. A proposta desta dissertação é a revisão da literatura sobre o ensino da ortografia e a proposição de 4 sequências didáticas para trabalhar aspectos da ortografia com diferentes recursos tecnológicos, a serem trabalhos no Ensino Fundamental II. Esperamos que esta dissertação possa alcançar professores que desejem adotar em suas aulas um ensino reflexivo da língua, colocando o estudante como construtor do seu próprio saber em interação com recursos tecnológicos. Acreditamos que as sequências propostas não são fechadas e podem ser modificadas, questionadas e atualizadas para os diferentes contextos. Assim, almejamos que o docente encontre neste material alternativas para o trabalho com a ortografia, com diferentes estratégias para as diversas motivações do erro ortográfico e possa pensar e propor novos caminhos.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFALE - FACULDADE DE LETRASpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Letraspt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectOrtografiapt_BR
dc.subjectTICspt_BR
dc.subjectEnsino reflexivopt_BR
dc.subjectEnsino fundamentalpt_BR
dc.subject.otherLíngua portuguesa – Ortografia e silabação – Estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherTecnologia educacionalpt_BR
dc.subject.otherEnsino auxiliado por computadorpt_BR
dc.titleOrtografia reflexiva em ambientes digitais: propostas de ensinopt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Dissertação.pdf3.31 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.