Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/43160
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Marcos Antônio Alexandrept_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/6660342017209730pt_BR
dc.contributor.referee1Sara del Carmen Rojo de la Rosapt_BR
dc.contributor.referee2Júlia Morena Silva Costapt_BR
dc.creatorIan Anderson Maximiano Costapt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/8686304615832613pt_BR
dc.date.accessioned2022-07-11T22:33:11Z-
dc.date.available2022-07-11T22:33:11Z-
dc.date.issued2022-01-13-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/43160-
dc.description.abstractThe objective of this work is to study the anachronism in Borges's work through from the relationship that the writer establishes with Domingos Faustino Sarmiento and the figure of the gauchos in the nineteenth century. Those appear mainly in the River Plate literary genre known as gauchesca, having as one of its main representatives the Martín Fierro of Jose Hernandez. For a long time, Borgesian poetics would place in relation both the Facundo by Sarmiento and the Martín Fierro by José Hernández, both models canonical of Argentine literature would be incorporated by the writer conjugating civilization and barbarism. However, from the 1940s that synthesis began to change, Borges becomes even more involved in politics, becomes an "anti-Peronist", goes on to propose a opposition between civilization against barbarism, uses the nineteenth century in the figure of Sarmiento and Facundo to intervene in the 20th century. To achieve this route, the chosen corpus is made up of stories, essays and poems that teach how the 19th century cuts the entire work, from the years 1920-1930 of nationalist criollismo to the years of conservatism, namely: the stories are "Hombre de la Esquina Rosada" from the book Historia Universal de la Infamia (1935), “El Sur” from the book Ficciones (1944), the story “La Otra muerte” from the book El Aleph (1949) and the stories from El informe de Brodie (1970): “La intrusa”, "El indigno", "Historia de Rosendo Juárez", "El encuentro", "Juan Muraña", "El otro duelo".The prologues are: “El gaucho” (1968), “Domingo F. Sarmiento: Facundo” (1974), “Domingo F. Sarmiento: Recuerdos de provincia” (1944, 1974). And the poems: “Sarmiento” from the book El otro, el mismo (1964), “Los gauchos” from the book Elogio de la Sombra (1969) and “El gaucho” from book El oro de los tigres (1972). And even Sarmiento's own Facundo (1845).pt_BR
dc.description.resumoO presente trabalho tem com objetivo o estudo do anacronismo na obra borgeana a partir da relação que o escritor estabelece com Domingo Faustino Sarmiento e a figura dos gauchos no século XIX. Esses aparecem principalmente no gênero literário rio-platense conhecido como gauchesca, sendo um dos seus principais representantes o Martín Fierro de José Hernández. Durante muito tempo, a poética borgeana colocaria em relação tanto o Facundo de Sarmiento quanto ao Martín Fierro de Hernández, os dois modelos canônicos da literatura argentina seriam incorporados pelo escritor conjugando civilização e barbárie. Contudo, a partir da década de 1940, essa síntese começa a mudar, Borges engaja-se ainda mais na política, torna se um “antiperonista”, passa a propor uma oposição entre civilização contra a barbárie, utiliza o século XIX na figura de Sarmiento e o Facundo para intervir no século XX. Para consecução desse percurso, o corpus eleito é formado por contos, ensaios e poemas que mostram como o século XIX recorta toda a obra, desde os anos 1920-1930 do criollismo nacionalista até os anos de conservadorismo 1940-1970, a saber: os contos são “Hombre de la esquina rosada” do livro Historia Universal de la Infamia (1935), “El Sur” do livro Ficciones (1944), o conto “La otra muerte” do livro El Aleph (1949) e os contos de El informe de Brodie (1970): “La intrusa”, “El indigno”, “Historia de Rosendo Juárez”, “El encuentro”, “Juan Muraña”, “El otro duelo”. Os prólogos são: “o gaucho” (1968), “Domingo F. Sarmiento: Facundo” (1974), “Domingo F. Sarmiento: Lembranças de província” (1944, 1974). E os poemas: “Sarmiento” do livro El otro, el mismo (1964), “Los gauchos” do livro Elogio de la Sombra (1969) e “El gaucho” do livro El oro de los tigres (1972). Além do próprio Facundo (1845) de Sarmiento.pt_BR
dc.description.sponsorshipCAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFALE - FACULDADE DE LETRASpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Estudos Literáriospt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectgauchospt_BR
dc.subjectBorgespt_BR
dc.subjectSarmientopt_BR
dc.subjectFacundopt_BR
dc.subjectMartín Fierropt_BR
dc.subjectPolíticapt_BR
dc.subject.otherBorges, Jorge Luis, 1899-1986. – Crítica e interpretaçãopt_BR
dc.subject.otherSarmiento, Domingo Faustino, 1811-1888. – Crítica e interpretaçãopt_BR
dc.subject.otherHernandez, Jose, 1834-1886. – Martín Fierro – Crítica e interpretaçãopt_BR
dc.subject.otherFicção argentina – História e críticapt_BR
dc.subject.otherErros e disparates literáriospt_BR
dc.subject.otherPolítica e literaturapt_BR
dc.titleBorges anacrônico, um escritor do século XIX no XX: diálogos com Domingo Faustino Sarmiento a partir da figura dos gauchospt_BR
dc.title.alternativeAnachronistic Borges, a writer from the 19th to the 20th century": dialogues with Domingo Faustino Sarmiento from the figure of the gauchospt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Versão final.pdf3.74 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.