Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/43362
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorMárcia Prezotti Palassipt_BR
dc.creatorGerusa Ferreira Martinspt_BR
dc.creatorAna Paula Paes de Paulapt_BR
dc.date.accessioned2022-07-18T13:18:38Z-
dc.date.available2022-07-18T13:18:38Z-
dc.date.issued2016-
dc.citation.volume22pt_BR
dc.citation.issue3pt_BR
dc.citation.spage435pt_BR
dc.citation.epage461pt_BR
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.1590/1413-2311.05115.59875pt_BR
dc.identifier.issn14132311pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/43362-
dc.description.abstractThis study analyzes the dynamics of business undergraduate students’ political awareness at a Brazilian public federal university concerning their citizen participation in participatory public spaces. The data were gathered and analyzed in two stages, through questionnaires and semistructured interviews in 2014, submitted to content analysis approach.Interest in exercising citizenship, improving public policies, getting involving in political issues and defending their interest in conflict circumstances are justifications listed by those who participate. Students with more active participation show beliefs, socialvaluesandexpectationsconnected to politicalefficacy, collectiveidentity, antagonisticinterests, feelingsofjusticeandinjustice, which favor the will of acting collectively because they see their interests match the goals of collective actions in the movements they are involved. The students who do not participate suspect these participatory public spaces and show to be uninterested in public issues, even though they seem to be uncomfortable with not participating. Their beliefs, social values and expectations, associated to feelings of political inefficacy hinder their development of political awareness. We concluded that these students have common sense political awareness. They show social and political values that are inherent to current fads of people’s everyday life. On the other hand, students with more active participation display conflict political awareness, which motivates them to participate in places deemed as effective to their propositions. However, the Centro Acadêmico, main space for representing students' interests and participation shows to have no direction and participation in institutionalized bodies of the university.pt_BR
dc.description.resumoEste artigo analisa a dinâmica da consciência política dos estudantes de graduação em Administração de uma universidade pública federal brasileira quanto à participação cidadã em lugares públicos participativos. A discussão se baseia no modelo de análise da consciência política para compreensão da participação em ações coletivas de Sandoval (2001). Os dados foram coletados e analisados em duas etapas, por meio de questionários e entrevistas semiestruturadas em 2014, submetidos à análisede conteúdo(BARDIN, 2004).Os resultados revelam como justificativas citadas pelos estudantes que participamointeresse em exercer a cidadania,emmelhorar as políticas públicas, o gosto por assuntos públicos e defesa deseus interessesem circunstâncias de conflito. Nos estudantes com participação mais ativa, evidenciam-secrenças, valores e expectativas societais, articuladas à eficácia política, identidade coletiva, interesses antagônicos,sentimentos de justiça e injustiça, favorecendo a vontade de agir coletivamente, devido à percepção de conexão de seus interesses com as metas e ações coletivas dos movimentos que seenvolvem.Os estudantes que não participam desconfiam dos lugares públicos participativos e demonstram desinteresse pelos assuntos públicos, embora apontem um desconforto em não participar. Suas crenças, valores e expectativas societais, associadas aos sentimentos deineficácia política dificultam o desenvolvimento da consciência política. Conclui-se que estes estudantes possuem uma consciência política de senso comum, demonstrando valores inerentes aos modismos presentes na vida cotidiana das pessoas. Jáosestudantes com participação mais ativa apresentam uma consciência política de conflito, motivando-os à participação nos lugares avaliados como eficazes às suas proposições. Entretanto, o Centro Acadêmico, principal lugar de representação e participação dos interesses dos estudantes dos cursosem estudo, encontra-se sem direção e participação nas instâncias institucionalizadasna universidade.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFCE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS ADMINISTRATIVASpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofREAd. Revista Eletrônica de Administração (Porto Alegre. on-line)pt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectConsciência Políticapt_BR
dc.subjectParticipação Cidadãpt_BR
dc.subjectLugares Públicos Participativospt_BR
dc.subjectEstudos Organizacionaispt_BR
dc.subject.otherParticipação politicapt_BR
dc.subject.otherUniversidades e faculdades públicaspt_BR
dc.titleConsciência política e participação cidadã de estudantes de administração: um estudo exploratório em um universidade pública no Brasilpt_BR
dc.title.alternativePolitical awareness and citizen participation of business administration students: an exploratory study at a public university in the Brazilpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://seer.ufrgs.br/index.php/read/aboutpt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
CONSCIÊNCIA POLÍTICA E PARTICIPAÇÃO CIDADÃ DE ESTUDANTES DE ADMINISTRAÇÃO.pdf3.21 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.